Националното външно оценяване след 4. и 10. клас не трябва да отпадне каквото предложение направи омбудсманът на България. В това бе категоричен министърът на образованието Красимир Вълчев.

„Изпитите за част от процеса на образование - и външното, и вътрешното оценяване. Те мотивират и карат учениците да учат. Лесно може да се плъзнем по линията на образователния популизъм. Това означава да отменим първо външното оценяване, след това вътрешното, след това може и отсъствията да отменим, а накрая и цялото образование“, коментира Красимир Вълчев.

По думите му целта на образованието е да направи децата знаещи и можещи.

„Чух като аргумент, че има много жалби и искания за отмяна. Ако има искания за отмяна на данъците, означава ли, че трябва да отменим и тях. Трябва да има разум за обществения интерес. Омбудсманът трябва да прави разлика между обществения интерес и интереса на жалбоподателите. В случая общественият интерес е децата да учат повече и да положат повече усилия. Няма да се минат, ако прочетат повече теми. Напротив, ще имат по-голям шанс да бъдат знаещи и можещи хора“, каза Вълчев.

По думите му към днешна дата няма констатирано изоставане в тематичното разпределение. Въпреки това ще бъде направен анализ, но дори и да отпаднат няколко теми, все пак ще бъде измерено знанието, натрупано през годините, каза Вълчев.

„Амбицията ни е да направим крачка към меренето на функционалност на знанията. Това означава, че повечето от въпросите няма да изискват заучаване, а осмисляне, интелигентност за решаването на задачи и проблеми. Това го правим с малки крачки през последните години“, обясни просветният министър.