79% от българите консумират домашно приготвени или отгледани продукти, докато 20% не го правят. Това показват данните от проучване на „Тренд“ по поръчка на в. „24 часа“.
В малките градове и селата процентът на консумиращите домашно продукти е по-висок в сравнение с областните градове и София.
Най-често консумираните домашни продукти са туршия, компоти, зеленчуци/ зеленчукови консерви, както и лютеница, сладко, кисело зеле, ракия, месо, яйца, млечни продукти и др.
50% от българите казват, че участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти, а 49% не го правят. 81% от живеещите в селата посочват, че участват в този процес, докато в столицата в този дял е 25%.
83% посочват, че консумират домашно приготвени продукти, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина, а едва 8% не са съгласни с това. 81% споделят, че консумират домашно приготвена храна, защото знаят какво съдържа.
За близо две трети от българите консумацията на домашно приготвени продукти е свързана с факта, че излиза по-евтино. За 27% това не е определящ фактор.
76% пък консумират домашни продукти, защото им напомнят за вкуса от детството.
Близо три четвърти посочват, че консумират такива продукти, защото има от къде да ги вземат. Делът в столицата е по-малък - 50%, в сравнение с останалите населени места.
55% от българите посочват, че си приготвят зимнина, а 43% не го правят. Отново в селата и малките градове делът на приготвящите е по-висок. В София 33% посочват, че си приготвят зимнина.
От зимнината, която приготвят, в най-голям дял са компоти, туршия, лютеница/кьопоолу/айвар/лютика, кисело зеле, сладка, печени чушки, кисели краставички, консерви, колбаси, плодове и др.
53% посочват, че консумират домашни алкохолни напитки, а 46% – не. 59% от консумиращите домашни напитки посочват, че консумират ракия. 29% домашно червено вино, а 11% бяло вино.
51% от българите посочват, че са участвали в бране/събиране на реколта, а 44% в садене. По 42% са съответно дяловете, свързани с обръщане на земя/копаене/ прекопаване, както и с отглеждане на градински продукти. 18% са участвали във варенето на домашен алкохол. 12% са участвали в дейности, свързани с коленето на прасе. С най-нисък дял от тестваните опции е доенето на добитък, което 7% от българите посочват, че са извършвали.
Проучването на „Тренд“ е по поръчка на вестник „24 часа“. То е реализирано в периода между 29 август и 5 септември чрез интервюта "лице в лице" сред 1008 души.