3 милиона лева годишно - толкова струва корупцията при шофьорските изпити, твърди министърът на транспорта. Росен Желязков обсъди с автоинстурктори промени при шофьорските курсове.
Ще се създаде контролирана среда, така че да се пресекат всички възможни корупционни практики при провеждането на практическия изпит на кандидатите за водачи, заяви Желязков.
Според предложението на министерството шофьорските изпити няма да се провеждат както досега в превозното средство, в което се е учил бъдещият шофьор, а в така наречените "бели коли" - стандартизирани автомобили, които са оборудвани със системи за проследяване на маршрута и видеонаблюдение.
Предложението е част от мерките за подобряване на дейността на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. По думите на ресорния министър, когато изпитът се провежда в контролирана среда грешките на водача ще бъдат по-лесно идентифицирани.
„Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия, като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Затова разглеждаме варианти за изграждане и въвеждане на единна интегрирана информационна система, която да обхване целия процес – от подготовката до изпита“, обяви министър Росен Желязков.
Той беше категоричен, че няма да се допуска субективност. Също така отбеляза, че има набелязани мерки, които са свързани със самата нормативна уредба.
„Всички мерки, които ще намерят отражение в съответната нормативната уредба, на ниво наредби, ще бъдат детайлно обществено обсъдени с всеки един“, каза още министърът.
Моника Стоянова вече е преполовила часовете по кормуване и се чувства уверена в учебния си автомобил. Правим експеримент. Качваме я в друга кола с непознат инструктор. Само за 10 минути, автомобилът изгасва повече от 5 пъти.
„Аз не бях на изпит и се притесних. Какво остава, ако съм на изпит, да се кача в нова кола”, казва Моника.
„Тя просто не знаеше, че този автомобил е по-различен”, отбелязва председателят на Съюза по авто-мото подготовка Йонко Иванов, който е присъствал на експеримента.
Според предложението на транспортното министерство автомобилите, с които ще се провежда изпитът, ще са държавни, а поведението на кандидат-шофьорите ще се преценява от електронна система при предварителен зададен маршрут. Инструкторът няма да присъства на самото оценяване. Според инструкторите обаче новото предложение може само да навреди.
„Ако добавим тези бели автомобили, резултатът ще е един – 100 процентова оценка „не”. Те и сега в деня на изпита не знаят къде се намират от притеснение”, смята Краси Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Инструкторите се надяват предложението да не бъде прието, поне не и в този вид.
Според анализа на министерството три са и основните форми на корупция при шофьорските изпити - подкуп, иницииран от кандидат-шофьора; рекет от страна на изпитващото лице и корупция за подсигуряване.
От министерството допълниха и че ще бъдат проведени поне още няколко срещи с Асоциацията на автомобилните инструктори, преди да се решат окончателно новите правила.