Спорове в пленарната зала заради предложени промени в Закона за училищното и училищното образование. Депутатите приеха на първо четене да бъде създадена възможност зрелостниците да повишат оценката си от матурата.

Ожесточен дебат се оформи около предложението на „Възраждане“ учениците да повтарят в трети и четвърти клас, когато не са усвоили компетентностите, заложени в учебните програми, което беше отхвърлено.

За всички ученици от начален етап на обучение, които имат годишна оценка „слаб“ (2), задължително да се организира допълнително обучение по време на лятната ваканция, което може да продължи и през следващата учебна година.

„Законопроектът на „Възраждане“ повдига темата как подкрепяме децата, които не се справят в образователната система и как подкрепяме учителите. Предлага се методика за повтаряне на класа, с която не съм съгласна. Няма нито едно доказателство или изследване, че повтарянето помага на децата да подобрят знанията си. Една група от децата, които посещават училища, не разбират какво се говори в клас, защото майчиният им език е различен. Има деца, които са деца на сезонни работници. Има деца в крайна бедност“, коментира депутатът от ПП-ДБ Елисавета Белобрадова.

„Всеки, който се интересува от данни, знае, че нивото на образование на децата е пряко свързано с техния социален статут. Бедността означава по-ниско ниво на знание и умение. Съгласявам се, че изоставането в тези класове има огромно негативно влияние. Даже ще го продължа – то не може да бъде наваксано никога, ако не успее да овладее набора от знание. Повтарянето не е решение“, подчерта тя.

„На български език се преподава в българското училище. Още през 2010 година, след като бяха анализирани демографските данни, стана ясно, че отиваме към пречупване, като в един момент по-голямата част от децата в училище няма да имат български език като майчин. Това означава подмяна на българския етнически характер на държавата. Беше взето решение за задължително предучилищно образование с цел да се даде възможност на децата да имат равен старт в първи клас“, каза председателят на „Възраждане“ Костадин Костадинов.

Според него тази мярка не е постигнала ефект.

„Родителите продължават да не дават това знание на децата. Една голяма част от тези деца посещават фиктивно детски градини и училища, както фиктивно върви и учебният процес. Формално има училища, пълни с отличници, но реално никой не стъпва за съжаление. Единственият начин това нещо да се поправи е този, който предлагаме. Ако няма повторение, ако няма санкция – какво правим? Докъде ще стигнем?“, допълни той.

„Мнението на над 90% от учителите и директорите в страната е да се повтаря не само 3 и 4 клас, а и целия начален етап. Аз също съм съгласна, че първи клас е твърде наказателно детето да повтаря, смятам, че е редно след 2 клас обаче. Ще подкрепим това предложение“, каза народният представител от „БСП за България“ Ирена Анастасова.

Анастасова сподели притесненията, че част от децата могат да се почувстват аутсайдери, но подчерта:

„Попитайте хора, които имат достатъчно опит в училище – биха ви казали, че тези деца се чувстват аутсайдери не защото ще бъдат оставени да повтарят, те се чувстват аутсайдери и през останалото време, просто защото наистина проблемите са извън тях. Няма виновно дете. Но фактът, че един учител в начален етап не се е справил с това дете, даваме възможност на друг учител в начален етап да опита да се справи. И аз смятам, че това трябва да е едно повтаряне, не повече“.

„Основният фактор е социално-културният – липсата на отношение от страна на родителите. Чувам тезата, че бедността е основна причина. Смолян не е областта с най-високи доходи, но е областта с едни от най-високите резултати“, каза депутатът от ГЕРБ Красимир Вълчев.