Медицинските хеликоптери от бъдещата Спешна въздушна помощ ще летят само през деня. Причината - според Министерството на транспорта такъв е европейският опит, а и е необходимо специално обучение за нощни полети.
С хеликоптерите под наем полети първоначално ще се извършват от две от петте обявени бази - Долна Митрополия и София. Занапред ще се изграждат и хеликоптерни площадки, които да ускорят транспортирането.
А от 15 май ще започне обучението на 106-те кандидати за оказване на помощ по въздуха. Преди това обаче - те трябва да преминат пълни прегледи.
Сред записаните за курса по авиомедицина е Бояна Бояджиева. Работи като медицинска сестра в столичната педиатрия. Има опит и в спешната медицина.
„Няма по-чисто от една детска усмивка, дори да им подариш една играчка. Моят ангажимент към себе си е да ставам по-добра, по-кадърна. Няма по-добро от това да служиш на обществото“, каза Бояджиева.
Следващата седмица ѝ предстоят прегледи.
„Чувствам се все едно ще заминавам за космонавт. Много са прегледите - психологични, хриругични“, добави тя.
Докато тече подготовката, ще започне и изграждането на хеликоптерни площадки на болниците. Първоначално ще са 8. В София - те ще са в болниците „Лозенец“, „Чирков“ и „Св. Анна“. Здравният министър заяви, че планират броят им да се увеличава.
„Площадките, които изграждаме, ги изграждаме в лечебни заведнеия, в които имаме покрита цялата медицинска дейност по специалности“, каза министърът на здравеопазването Асен Меджидиев.
Системата ще е свързана с телефон 112. Дали да се изпрати хеликоптер, или линейка - решението ще е на служителите в координационния център. На този етап обаче въздушните линейки ще работят само в светлата част на денонощието.
„Имам уверението на президента, че това ще е временно явление. След това ще се мине на нощен режим. Но това е една нова дейност, ние искаме да стартираме по най-сигурния вариант, така че да подсигурим помощ", допълни Меджидиев.
Кога точно ще започнат и нощни полети - яснота няма. От Министерството на транспорта поясниха - освен опит и специално обучение, ще е нужна и промяна в нормативната уредба.