Премиерът Бойко Борисов и ресорните министри проведоха извънредна среща в Министерския съвет с представители на превозвачите.

По-рано днес те предупредиха, че тол системата, която трябва да тръгне в неделя, няма да издържи и ще настъпи хаос, както и че превозните средства не са оборудвани с бордови устройства.

Въпреки това отлагане на тол системата няма да има, стана ясно на срещата. Тя ще тръгне на 1 март, както беше предвидено.

Премиерът и министрите дадоха отсрочка до 27 март за разрешаване на проблемите. В този диапазон от време превозвачите няма да бъда глобявани.

От бранша посочиха, че Националните доставчици за услуги (НДУ) искат допълнителна такса извън 7-те процента, които получават от АПИ, за да ползват превозвачите джипиес.

"В рамките на 7% се оправяте или не тръгва тол системата. Толкова. Тези хора отсреща са ми приятели. Изпълнихме всичко и ние, и вие. И сега в рамките на тези 7% трябва да се свърши всичко. Ако не свършите в рамките на тези 7%, няма тол система. Ясен ли съм", обърна се министър-председателят към шефа на тол системата проф. Олег Асенов.

Бизнесът вижда проблеми и при трите възможности за таксуване – бордови устройства, джипиес тракери и маршрутни карти.

„Тази система не е подложена на стрес тестове, тя няма да издържи това. Трябва да сте наясно – ще бъде пълен блокаж. Другият проблем е с маршрутните карти. Също не съм сигурен, че това работи“, заяви на срещата между превозвачите и АПИ Юли Ценков, който е представител на фирма-доставчик на данни.

„Направили сме стрес тест с 250 хиляди маршрутни карти на ден – такова нещо не се е случвало до момента“, отговори проф. Олег Асенов.

Проверка на bTV показа, че граничните пунктове са оборудвани с апарати за издаване на маршрутни карти.

Недоволството има и за условия, които се предлагат за бордовите устройства. 300 лева е единична цена, която една от фирмите предлага. Tаксата за обслужване и наем на устройство е висока, твърдят превозвачите.

„Някой реши, че нашата система ще трябва да е най-модерната в Европа, вследствие на това трябва да струва и апаратчето най-скъпо. Защо най-бедните си купуват мерцедеси не ми е ясно“, коментира Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи.

Бизнесът твърди още, че няма алтернативни маршрути. 

Компания, която предлага бордовите устройства и обслужването им, вече съобщи, че  намалява цената за ползване на 5 лева и 90 стотинки месечно.