Напрежение сред превозвачите дни преди старта на тол системата на 1 март.
Този път проблем пред бранша се оказаха бордовите устройства, които ще се монтират в превозните средства.
Такива устройства ползват превозвачите, за да се движат по пътищата в чужбина. Подобни ще им трябват и за движение по нашата пътна мрежа със старта на тол системата.
На практика обаче бранша твърди, че условията при които ще ми се продастявт подобни устройства са крайно незигодни, а сроковете за монтиране в камионите и автобусите са твърде кратки.
Едва в края на миналата седмица превозвачите получили възможност да сключват договори за бордови устройства с фирмите доставчици. Сроковете обаче са дълги.
И още предложените договори от фирмите доставчици на устрйствата били за 2 години – твърде дълъг срок.
У нас устройството не се продава, може да се полрзва срещу 16 лева месечна такса и наем.
Таксата за бордови устройства у нас е по-скъпа от тази в други страни в Европа, твърдят превозвачите. В Унгария например депозита за една такава машинка е 50 евро и като прекратите ползването на машинката сумата се възстановява, твърдят те.
Така браншът изчислява че това ще му струва на година 15 милиона лева. А всяко оскъпяване на тази услуга ще рефлектира върху потребителите.
Едната фирма, представящи тези устройства обясни цената с поддръжката на огромна софтуеърна инфраструктура. От другата отказаха коментар.
Заради недоволството Пътната агенция е готова на срещи с бизнеса за изчистване на спорните въпроси. Тол системата обаче тръгва на 1 март, защото има и алтернативи на бордовите устройства - маршрутни карти и джи пи ес тракери, категорични са от агенцията.