До 2-3 седмици кметовете трябва да изработят списъци с пътищата, които да бъдат освободени от винетни такси на територията на техните общини. Това беше решено на среща при премиера, на която присъства и ръководството Агенция „Пътна инфраструктура”.

След казуса със Северната тангента в София се появиха и други подобни проблеми – например във Варна.

В момента пътят от Варна за „Златни пясъци” се стопанисва от Пътната агенция и за него е нужна винетка. Заради разрастването на Варна обаче отдавна пътят има функцията на градски булевард. В момента хиляди варненци трябва да плащат такса, за да стигнат от домовете си до центъра на града.

Сред тях е и Жулиета Желязкова, която живее в местност Евксиноград и официално е жител на Варна.

„Ние сме към кметство „Приморски”. И там си плащаме данъците, вие разбирате ли?! Да дойда до тук и после да отида на работа – винетка. Извинявайте много. Това е безумие!”, възмущава се Жулиета.

Хиляди хора са в подобно положение. Пътят за „Златни пясъци” води до квартали, местности и вилни зони на Варна, няколко курорта и дори един от университетите в града. По него се движат линии на градския транспорт. Варненци трябва да имат винетка, за да стигнат и до градския гробищен парк, който се намира в село Тополи.

Казусът съществува от въвеждането на винетната система. В последните 13 години проблемът беше решен неформално – нямаше проверки за стикери по този път.

От началото на годината обаче по пътя се появяват служители на тол полицията. Решението на подобни казуси, каквито има в цялата страна, е всяка община да поема поддръжката на участъците от Републиканската пътна мрежа.

„Имаме финансова готовност да се справим с така поставените условия”, увери кметът на Варна Иван Портних.

Възможно е обаче в някои общини това да доведе до други такси.

„Въпросът е дали е удачно в момента при приемането на бюджета за 2019 г., още даже по време на обсъждането, тъй като ще претърпят някои общини редица промени в наредбите и определянето на други такси, които трябва да се въведат”, коментира председателят на Сдружението на общините в България Даниел Панов.

За да станат спорните пътища в страната общински, ще е нужно решение на съответния общински съвет.