Най-старата софийска линия - тази на трамвай №5, тръгва отново от 8 декември. В експлоатация ще бъде пусната първата част от изцяло обновеното трасе - от Съдебната палата до кв. „Бъкстон“.
Първият етап на ремонтните дейности отне година и половина. Ремонтът на трасето започна на 10 април 2021 г. и трамваите бяха заменени от автобуси.
Пускането на линията беше планирано за пролетта тази година, а след това за лятото. Накрая се забави с повече от половин година, припомня БГНЕС.
Очаква се утре да започне и вторият етап от ремонта - от кв. „Бъкстон“ до кв. „Княжево“. Вместо трамвая по трасето ще бъде пуснат заместващ автобус. Кога точно ще стане това - не се уточнява.
С радост и облекчение Росица приема новината за възстановяването на трамвайното движение по линия номер 5.
„Ох, най-накрая, доживяхме го това нещо. Вече 5-6 месеца се бавят, най-накрая ще бъдем доволни“, каза Росица Ангелова.
Ремонтът започна на 10 април миналата година с обща стойност на обществената поръчка над 40 млн. лева.
„Някъде около 90 дни беше забавянето на строителя, за което от окончателното му плащане ще му бъде наложена глоба в размер на 10% от стойността на този участък. Около 10 млн. е стойността. Останалият участък, който струва 30 млн. лева без ДДС е в общ срок 2 години“, каза Ангел Джоргов, зам.-кмет на СО по „Обществено строителство“.
Ремонтираната линия е една от най-натоварените в София и се използва от над 50 000 души. Трасето ще бъде обслужвано от 13 нови мотриси, доставени по оперативна програма „Региони в растеж“.
„Ориентировъчната им цена е около 1 700 000 евро. Междувременно ние очакваме още 29 трамвайни мотриси по друга оперативна програма, които ще пристигнат до средата на следващата година. Така че се планира трамвайна линия номер 5, а след приключване на ремонта и трамвайни линии номер 4 и 18, да се обслужват от нови мотриси“, обясни Евгений Ганчев, дир. на „Столичен електротранспорт“ ЕАД.
В рамките на първия етап цялостно са подменен релсовият път и контактната мрежа, изградени са нови перони и са монтирани навеси на спирките. В пространството между локалните платна на бул. „Македония“ са обособени пешеходни и вело алеи, а самите релси са озеленени с тревен чим. От утре се затваря трамвайното движение от бул. „Никола Петков“ до кръговото на „Княжево“, а мотрисите ще бъдат заменени с автобуси.
„Ремонтът във втората му част е малко по-малък, някъде около 40%. По-тежките кръстовища се ремонтираха“, каза още Ангел Джоргов.
Реконструкцията ще продължи и през следващата година.