Щетата от инцидента край Коньово е за около 280 хил. лв. Това каза Пламен Пешаров, управителят на „БДЖ – Пътнически превози“ по време на изслушването си на Комисията по транспорт. По думите му изгорелите вагони от влака София – Бургас са били застраховани.
Пешаров подчерта, че подвижният състав е минал през поне пет проверки. Същата беше и позицията на зам.-министъра на транспорта Велик Занчев – по събраните от него данни при тръгването си вагоните са били изправни.
„Що се отнася за тези вагони в какво техническо състояние са били, взех информация от "БДЖ - Пътнически превози", единият е минал среден ремонт, другият капитален ремонт”, допълни той, цитиран от „Фокус”.
Утре служителите от превозния и локомотивния персонал, които успяха навреме да евакуират 80-те пътници и така избегнаха голяма трагедия, ще бъдат наградени от ръководството на БДЖ.
Иначе състоянието е все по-добро
В транспортната комисия на НС управляващи и опозиция за пореден път „кръстосаха шпаги” по темата със състоянието на държавния железопътен превозвач.
„Колкото и да обикаляте и да казвате, че нещата са добре през 2009 дружеството е имало задължения 849 млн. лв., но е имало активи за над 1,1 млрд. лв. В момента дружеството има активи за над 600 млн.лв.”, заяви Георги Свиленски от БСП. Той посочи, че през 2006 г. е имало 1337 пътнически вагона при 360 сега, а локомотивите са намалели от 612 на 342.
По думите му така задълженията може да намаляват, но активите, пътниците и локомотивният парк намаляват.
"Никой не атакува тройната коалиция от нас, но 2009 г. ние като ръководство на БДЖ заварихме едно дружество в технически фалит. И сега ако не бяхме положили усилия през първото, второто и третото правителство на г-н Борисов, това дружество нямаше да съществува“, отговори му Занчев.
Според него БДЖ продължава да има много неоперативни активи, от които трябва да се освободи.
"БДЖ оцеля. Да, има много проблеми, но няма как да се каже, че е във фалит", каза изпълнителният директор на „Холдинг – БДЖ” Владимир Владимиров. Той подчерта, че е заварил едно рухнало предприятие, а сега то е стъпило на краката си и има перспектива.
"Можем ли да сравним ситуацията през 2009 г. със сега - спасено БДЖ с готовност да бъдат купени нови мотрисни влакове, които да компенсират всичките недъзи на днешните по 40-годишни локомотиви и вагони. Как да не се палят? Ще се палят. Колко автомобила "Жигула" се движат в момента по територията на страната. Няма ги отдавна, защото са остарели отдавна. Същото е и със железниците", коментира Владимиров.