Загиналите пилоти при катастрофа с хеликоптер Ми-17 капитан Пламен Пантилеев и капитан Стоян Неделчев са имали изключително малък нальот за 2018 г. Първият е налетял от началото на годината до момента едва 17 часа, а другият – 18. Това съобщи командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Цанко Стойков в авиобаза „Крумово”, предаде коресподентът на bTV в региона.
По изискване на натовските стандарти един пилот, независимо дали на самолет или на хеликоптер, трябва да има 180 часа нальот на година.
Липсата на ресурс е причината да се лети толкова малко, съобщи генерал-майор Цанко Стойков.
Според него машината е била технически изправна. Преди всеки полет хеликоптерите се проверяват обстойно. Имало е благоприятни метеорологични условия за изпълняване на тренировъчния полет.
Същия ден и тримата военнослужещи са изпълнили по няколко летателни задачи. Капитан Пламен Пантилеев е имал 1 полет, капитан Неделчев – 3 полета за летателната смяна, а за оцелелия Алексей Каменов това е бил четвърти полет.
Тричленният екипаж е изпълнявал тренировъчен полет, когато изненадващо машината пада и се разбива. На място загиват пилотът и помощник-пилотът, бордният инженер успява да се измъкне сам и се отдалечава на 100 метра, за да не избухне машината.
„Не са подали никакъв сигнал, защото от тази височина – 30 метра, падането на вертолета е било една – две секунди... тежка загуба”, каза генерал Димитър Иванов, командир на авиобаза Крумово.
Падналият вертолет МИ-17 е бил на въоръжение от 1989 година, през 2016 година е минал през възстановителен ремонт.
„Прегледи се правят ежеседмично, ежедневно и преди всеки полет, така че по доклади на инженерно-техническия състав техниката е била изправна”, съобщи командирът на ВВС генерал Цанко Стойков.
Основната версия на разследващите обаче е, че именно техническа неизправност е причината за трагедията.
"Няма данни за човешка грешка, вероятно се касае за технически проблем, който е възникнал по време на учебно занятие", каза и говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова.
Загиналият капитан Пламен Пантилеев е бил командир на авиационно звено в авиобаза Крумово. Във Въоръжените сили е от 1994 г. Участвал е в гасенето на много пожари – в Хасково и Кресна през миналата година, както и в множество спасителни операции.
Загиналият Капитан Стоян Неделчев е бил щурман на вертолет в авиационно звено в авиобазата. Във Въоръжените сили служи от 1997 г. Награждаван многократно.
Пострадалият борден инженер Алексей Каменов е в стабилно състояние във Военномедицинска академия в София.
От сутринта до момента Военна полиция и прокурори провеждат разследване на мястото на инцидента. Два крана се опитват да вдигнат падналия вертолет. Сутринта бе извършена операция по преточване на горивото.
Основна версия е техническа неизправност, но световният стандарт изисква да се разследва и човешка грешка, както и метеорологичните условия. Заради инцидента временно бяха преустановени всички полети в авиобазите в страната. Срокът, който имат разследващите да се произнесат е 30 дни.