„Недопустимо е държавна институция да упражнява груба намеса в бизнес практиките, без да има ни най-малка представа от тънкостите в занаята“. Това пише в отворено писмо на сдруженията на заведенията – Сдружението на заведенията в България (СЗБ) и Българската асоциация на заведенията (БАЗ), по повод проверките и становището на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по казуса със скъпите пържоли в ресторант във Варна.

Става въпрос за сметката от близо 500 лв., която клиент плати за три пържоли. Директорът на КЗП Игнат Арсенов обяви пред bTV, че е недопустимо да бъде обявявана цена на 100 грама. Комисията започна и проверка в заведението.

СЗБ и БАЗ обявиха, че ще съдят клиента, оплакал се от високата сметка, както и всеки, който го направи в бъдеще.

„По съдебен път ще бъде потърсена отговорност от клиента, опитал се да навреди на конкретния ресторант, с цел да получи своята минутка слава. По съдебен път ще бъде потърсена отговорност и за всеки един подобен случай в бъдеще“, пише в позицията на двете сдружения.

Организациите настояват да спре и проверката в ресторанат. 

Ето и целия текст на отвореното писмо на СЗБ и БАЗ:

ОТВОРЕНО ПИСМО

Сдружението на Заведенията в България и Българската асоциация на заведенията, принудени от факта, че през последната седмица станахме свидетели на изкуствената ескалация по темата с поръчаните стекове във варненски ресторант, както и от назначената впоследствие проверка от КЗП и тиражираните в медийното пространство твърдения, които не кореспондират с реалната ситуация, изпращаме на вашето внимание нашето официално становище, придружено и с няколко интересни въпроса.
На първо място подчертаваме, че подобни скъпи и изключително качествени стекове, могат да бъдат консумирани само в около 10 заведения на територията на гр. Варна. Това е и едно от нещата, които отличават елитните ресторанти. И ако искаме да насърчаваме развитието на кулинарията и предлагането на така наречения гурме туризъм, както вътрешен, така и международен, то по никакъв начин не би следвало да се атакуват умишлено, още повече от държавни институции, ресторантите, които се стремят да предлагат високо качество на храна. Разбира се, на съответната цена.
Тъй като сме убедени, че в КЗП не работи нито един професионален готвач, или най-малкото бивш собственик на ресторант от висок клас, които да разбират поне малко от материята и индустрията, предлагаме на вашето внимание няколко факта, които би следвало да обяснят, защо някои видове храни в менютата на ресторантите, се предлагат на тегло от 100 гр.
Висококачествените стекове /както вече стана ясно не говорим за обикновени пържоли/ и някои риби и морски деликатеси, пристигат от доставчиците в различни калибровки по грамаж и размер. Няма скъпи омари, риби и предварително нарязани стекове, които да тежат абсолютно еднакво, за да може да се изчисли тяхната крайна цена към клиента. Предлагането на тези артикули по 100 гр., в менютата е именно в защита на потребителя, а тази практика не е иновация на българския предприемач. Тя съществува във всички ресторанти в Европа и по света, където качеството на предлаганата храна, е издигната на пиедестал. Със силната надежда, че ни разбирате, обобщаваме - стековете могат да бъдат предварително нарязани на различни грамажи - 200, 300, 400, или повече, което не позволява сформирането на крайна цена за клиента. Ако трябва да бъде изпълнено това условие, то трябва да изберем един от двата варианта - да премахнем подобен тип скъпа храна от менютата си, или да изчислим среден грамаж и да го заложим в менютата на съответната крайна цена. Звучи абсурдно, но по всичко личи, че КЗП е тръгнало точно в тази посока. А ние няма да хвърляме омари, тежащи повече или по-малко от обявените в менюто.

Желанието на клиента!
Индивидуалните предпочитания на всеки клиент при поръчка на месо в ресторант, позволяват на готвачите да удовлетворят неговия вкус по отношение на изпичането на месото. Съществуват пет степени на изпичане - Rare, Medium Rare, Medium, Medium Welldone и Well-done. Технологията на изпичане трябва да бъде съобразена с всеки един стек, индивидуално. Колкото по-препечено искаме да бъде то, толкова по-дебела трябва да бъде отрязана пържолата/стека. А това е така, защото при по-дългата термична обработка, се губи и по-голямо количество от живото месо. За да бъде крайният резултат удовлетворяващ клиента, е нужно майсторство и умения, които се учат с години. А това е и още една причина, която не позволява задаването на крайна цена. Именно желанието на клиента! Но дотук с безплатните уроци.
КЗП не може да бъде репресивен орган и да взима еднолични решения, основаващи се на непрофесионално мнение по специфични теми, каквато е технологията, свързана с предлагането на висококачествени храни в ресторантите!!! Неслучайно по темата взеха отношение едни от най-добрите Шеф готвачи в България. Интересно е, колко от тях поканихте за мнение? Недопустимо е държавна институция да упражнява груба намеса в бизнес практиките, без да има ни най-малка представа от тънкостите в занаята. Може би тук е мястото да споменем, че само във въпросния ресторант, срещу когото в момента тече проверка, за последните 20 дни има продадени над 30 кг. висококачествени и скъпи стекове. И представете си, няма нито едно оплакване!!! Напротив - клиентите са доволни и резервират отново!

СЗБ и БАЗ настояваме за незабавно прекратяване на проверката срещу заведението и обявяването на практиката за продажба на скъпи храни за напълно стандартна и лоялна. Настояваме за извинение от директора на КЗП за твърденията, споделени в национален ефир, уронващи престижа на целия бранш. По съдебен път ще бъде потърсена отговорност от клиента, опитал се да навреди на конкретния ресторант, с цел да получи своята минутка слава. По съдебен път ще бъде потърсена отговорност и за всеки един подобен случай в бъдеще.
В заключение:
Ресторантьорският бранш не може да носи отговорност за липсата на образование и култура на хранене у някои клиенти. Имаме достатъчно служители, които могат да отговорят на въпросите на нашите клиенти, стига те да имат нужния интелект, за да попитат.
А България и българският туризъм нямат нужда от повече антиреклама. Видно е, че някои медии участват в своебразно състезание по очернянето на летния ни сезон. Едно наказателно дело и наложена глоба в този момент, ще бъде просто поредния удар под кръста срещу нашия бранш! И няма да е нелогично, ако попитаме - В ЧИИ ИНТЕРЕСИ РАБОТЯТ ИНСТИТУЦИИТЕ В БЪЛГАРИЯ?!