Товарен влак и цистерна се сблъскаха в село Калугерово, община Симеоновград. Инцидентът е станал около 16 часа, информира кореспондентът на bTV в региона.
Сигналът е подаден в 15:45 ч. Цистерната е преминала през неохраняем жп прелез, когато е пометена от товарния влак. Ударът е бил страничен. Товарната композиция е пътувала от Симеоновград към Гълъбово. Влакът е влачил цистерната около 100 метра.
Шофьорът на цистерната е пострадал. Той е транспортиран в болница в Стара Загора. Мъжът е с три счупени ребра и травма на бял дроб. Настанен е в реанимацията на УМБАЛ "Стара Загора".
Двамата машинисти и водачът на цистерната са тествани за алкохол и наркотици. Пробите им са отрицателни.
При удара е възникнала искра, която е запалила част от горивото, изтекло от горивната инсталация на цистерната. Възникнал е пожар, който бързо е потушен. Цистерната е била празна, съобщиха от полицията.
На мястото на инцидента има екипи на полицията и пожарната. Текат огледи. Разследването трябва да покаже с каква скорост товарният влак е навлязъл в жп прелеза и дали е имало възможност да спре.
И двамата машинисти на товарната композиция са в шок. Те разказаха, че са се движили с не повече от 40 км/ч. Видели са цистерната отдалеч и са подали звуков сигнал. Цистерната намалила, но не спряла, допълниха те.
„40 км, може и по-малко да са били, но не повече. Той се движеше на 50-60 метра пред влака, успоредно на жп линията. Видяхме, че светнаха стоповете за момент, той намали явно заради завоя и тръгна да минава и до там“, разказаha машинистите.
Жп линията е затворена. Цистерната и контактната мрежа по жп линията са обезопасени. По нея се движат основно товарни влакове. Затворен е и пътят за село Навъсен, откъдето е идвала цистерната. Има обходен маршрут по черни пътища през село Троян.
За щастие тази катастрофа се разминава без жертви и без сериозни щети. Подобни сблъсъци с товарни влакове обаче напомнят за трагедията в Хитрино. За нещастие тогава товарен влак се блъска в пътнически и причинява смъртта на седем души.
В 05:37 на 10 декември 2016 г. товарен влак от 26 вагон-цистерни на частен железопътен превозвач, превозващ пропан-бутан и пропилен, с маршрут от жп гара Дружба през жп гари Карнобат, Дългопол, Синдел, Провадия, Каспичан, към Русе дерайлира при влизане в отклонителен коловоз на гара Хитрино.
Причината за спиране на товарния влак в отклонителен коловоз е предстоящо пристигане в 05:50 по главния коловоз на гара Хитрино на пътнически влак от Русе за Каспичан, потеглил от съседната жп гара Висока Поляна, по неудвоената жп линия Каспичан - Разград - Русе.
В резултат на дерайлиране и преобръщане, и нарушаване целостта на предпазната обшивка на вагон-цистерна започва изпускане в атмосферата на газообразни задушливи горими вещества.
Това предизвиква взривове, пожари, смъртта на седем души, запалване и разрушаване на около 50 жилищни сгради в близост до жп гарата. Някои жители са ранени поради срутили се жилищни стени, подове, тавани, други са с различни степени на изгаряне.
Налага се евакуация на живущите от селото, а около 150 пожарникари се борят до обяд с пламъците, когато са потушени. Ранените са откарани в болниците в Шумен и Варна. Някои от тях са с 90% изгаряния по тялото.
Локомотивните машинисти на товарния частен влак остават живи след инцидента. За катастрофата се води следствие, като за вероятна причина се приема човешка грешка.
Водеща е тезата за превишена скорост на влака при навлизане чрез жп коловозоразклонение с радиус 190 метра в гаров район на жп гара Хитрино, поради което той е дерайлирал.
През април 2023 г. Върховният касационен съд потвърди присъдите на машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков за влаковата катастрофа. Те получиха съответно 15 и 10 години затвор.
Като причината за тежкия инцидент е посочена превишената скорост. Според документ заради планов ремонт разписанието на влака е било променено. Машинистите не знаели това.