От днешния 28 ноември само служителите на КАТ могат да глобяват на пътя. В сила влиза новата стратегия, с която МВР възнамерява да се справи с корупцията. Повод за новите мерки бе скандалният любителски видеоклип, който показа как столичен полицай взема подкуп.

Катаджиите вече могат да спират шофьорите само при масови проверки с минимум две патрулки в действие. Проверките ще се заснемат с видео камера. За целта на видими места и на полицейските коли ще има табели, с които гражданите ще бъдат информирани, че проверката се заснема. Записите от камерите ще се пазят по един месец в Полицейските управления.

Охранителна полиция ще може само да проверява самоличността и багажа на водачите, но не и да глобява за липса на предпазен колан или превишена скорост.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Връщат се и мобилните камери, които съдът обяви за незаконни.

„До момента всички униформени охраняват движението, а от днес вече ще бъде само КАТ. В рамките на месец ще бъдат върнати мобилните камери, нарушенията ще бъдат установявани само в момента. Проверките ще се извършват по т. нар. широкообхватен модел - повече служители контролират повече водачи”, обобщи накратко Алекси Стратиев, бившият шеф на КАТ „Пътна полиция” и експерт по пътна безопасност Алекси Стратиев в предаването „Тази сутрин” по bTV.

Новите мерки обаче срещат и сериозна критика. „Отдръпването на „Охранителна полиция” не е добре, ресурсът на КАТ е много малка част от цялата „Охранителна полиция”. Ако в един град в страната досега е имало 10 патрулни екипа, сега ще останат три”, коментира председателят на Асоциацията на пострадалите от катастрофи Владимир Тодоров.

„По-сериозният проблем е защо храта са принудени да дадат тези 20 лв. – иначе влизат в една тежка едногодишна процедура, която бави тях, съда и КАТ. Законът е от 1969 г., това е бичът на шофьорите”, допълни Тодоров и даде за пример Хърватия и Гърция, където глобяват веднага.

„Ако системата е такава, че вместо на полицая, нарушителят трябва да даде парите на държавата за наказание, което е неизбежно и бързо, нещата ще се случват по-различно. Държавата харчи между 400 и 600 лв., за да събере едни 50 лв.”, заяви той.

„Корупцията не може да се изчисти съвсем, но клипът взриви цялото общество и всеки взе някакви позиции. И пътните полицаи и шофьорите, и тези, които взимат, и тези, които дават, всички сме българи от народа,който приема или не приема корупцията. Това, което се предприема, би трябвало да накара всички участници в движението и контролните органи да спазват правилата”, коментира Алекси Стратиев.

Според Владимит Тодоров първото нещо, което трябва да се направи, е да се въведе законността на мобилните камери и електронния фиш, които бяха отменени от съда.