Поръчка за 400 хиляди лева и разлика от само 2 см между конкурентите за нов роял в Държавната опера в Пловдив.

Българските представители на едната от световните фирми за изработка на концертни рояли твърдят, че тази обществена поръчка в музикалния сектор у нас е направена така, че да бъде спечелена от конкретен доставчик.

Вече 40 години в Пловдив не е купуван нов музикален инструмент.

„Много световни артисти отказват да изнасят концерти в „Eвропейската столица на културата“ поради липса на добър професионален инструмент“, казват от там.

Операта обявява конкурс за роял. Двама се включват в състезанието. Петър Савчов е представител на едната фирма, изработила този модел.

Фирмата не печели поръчката. Савчов казва, че е направена така, че да съответства на параметрите на конкретен модел и вносител. Едва два сантиметра не достигат на концертния роял, за да отговаря на критериите в обществената поръчка.

„Изискването беше минимум 274, максимум 280. Нашият е 272“, казва Савчов.

Роялът на фирмата, спечелила поръчката, е с дължина точно 274 сантиметра.

„Имаше нещо подобно с поръчката за автомобили за НС. Точно определена марка беше спечелила. По същия начин стана и с роялите“, казва Савчов.

90% от поръчките за рояли в България печели същата фирма, избрана и в Пловдив. Потърсихме за коментар и Държавната опера в Пловдив. От там предпочетоха да ни отговорят писмено: „Операта не е ограничила по никакъв начин възможността за участие на български или чуждестранни производители, доставчици или дистрибутори, нито възможността им за участие като обединения в обществената поръчка.“

Петър Савчов не обжалва решението.

„Борбата ни е този закон да бъде променен и когато се възлагат обществени поръчки да бъдат направени за всички“, казва Савчов.

Все пак в музикалните среди не е тайна, че спечелилият в Пловдив роял е най-предпочитаният инструмент за пианистите в света.

Очаква се роялът да бъде доставен в Пловдив в края на тази година.