Двама строители от двата бряга, свързани от „Дунав мост” 2 – един от Видин и един от Калафат, прерязаха лентата при откриването на съоръжението в петък след близо 15 години работа по него.
Официалната церемония по откриването на Дунав мост 2 започна минути след 17:00 часа със закъснение от около 35 минути по вина на румънския премиер Виктор Понта, който доведе и еврокомисаря по регионалната политика Йоханес Хан.
Церемонията откри патриарх Неофит с водосвет. „Господи, съпътствай пътуващите и преминаващите през този мост. Предпазвай ни от всяко зло обстоятелство,” благослови патриархът.
Сред официалните лица изпъква отсъствието на президента Росен Плевнелиев, който отмени участието си заради избора на Делян Пеевски за председател на ДАНС.
Българският премиер Пламен Орешарски сподели „едно малко съжаление и една голяма надежда”. „Съжалявам, че този мост има толкова дълга история. Чухме, че римляните са строили по-бързо. В някаква степен, историята на този мост докосва и моята професионална кариера, когато взехме решение да го изграждаме, аз бях заместник, и подпомагах моя министър в структуриране на финансирането. По-късно се опитвах да структурирам финансирането му като министър. Сега много се радвам, че част от проблемите са отпаднали и повече няма да мисля за „Дунав мост” 2,” коментира Орешарски.
По думите на председателя на Народното събрание Михаил Миков „това прекрасно, красиво съоръжение, най-новият мост на река Дунав, свързва хората от двете страни, не само помежду им, но и с Европа”.
„Вярвам, че усещаме, че сме много по-близо до Европа. Ние не се свързваме само с нашите съседи, а и със солидарната, силна Европа, Европа на бъдещето,” заяви Михаил Миков.
„Това е едно съоръжение, което ще бъде връзката между два региона с най-бедното население в ЕС,” заяви еврокомисарят Йоханес Хан по време на откриването. Той изрази убедеността си, че след няколко години ще се усетят позитивния ефект от изграждането на мост.
Общата стойност на проекта възлиза на 255 660 901 евро. Проектирането и строителството на моста струват 145 млн. евро, а прилежащата инфраструктура – около 77 млн. лв.
Проектът се финансира със средства от безвъзмездна помощ по програма ИСПА, както и безвъзмездна помощ от 5 млн. евро от Френската агенция за развитие. Други източници са заеми от Европейската инвестиционна банка и безвъзмездна помощ от немската Кредитна институция за възстановяване. Националното съфинансиране е на обща стойност над 85 млн. евро.
Часове преди официалните лица, под съоръжението се изсипаха стотина граждани с плакати. „Искаме Видин да стане като преди 24 години. Тогава имаше хиляди работни места, сега няма нищо,” коментира Петко Иванов от Видин.
Акцията беше подкрепена от общината. Заради жегата някои пенсионери и чиновници не се осмелиха да слязат от осигурения транспорт. Кметът обаче е убеден, че слънцето над Видин от днес свети по-различно. „Още днес, след като пуснат движението по този мост, Видин от пограничен район, последна спирка, се превръща в център на регион, който е с население над 2 милиона души - говоря в България, Румъния и Сърбия,” коментира кметът.
Завод за авточасти и други потенциални инвестиции обещават да открият жадуваните работни места. Общината настоява държавата спешно да помогне да се направи план за развитието на града, интермодален терминал и индустриална зона. Защо това не е станало през дългите 14 години, докато се строеше мостът, отговор няма.
По-късно от Министерството на транспорта съобщиха, че до края на месеца колите ще преминават по съоръжението безплатно. След това безплатно ще се движат пешеходците и велосипедистите. От 1 юли таксата за леките коли и микробуси до 9 места ще бъде 6 евро, а за тировете 37 евро.
Според прогнозите за първата година след откриването през граничния комбиниран мост на река Дунав се очаква да преминават общо 415 000 превозни средства - общо 186 000 коли, 20 000 автобуса и 209 000 камиона, както и 4745 влака в двете посоки, от които 730 пътнически влака и 4015 товарни влака.
В края на периода, през 2030 г. броят на товарните влакове в двете посоки се очаква да достигне 8504. Очаква се - да се генерира трафик и от Гърция, Турция, Македония и съседния район на Сърбия.