Загуба за ветроходния ни флот – учебно-туристическият ветроход „Роял Хелена” беше продаден в чужбина. Скъпа поддръжка, дългове и липса на туристически интерес направиха българския кораб нерентабилен.

Той вече пори вълните на карибския басейн под името „Мария Тринидад Санчес”. И е собственост на въоръжените сили на Доминиканската република.

Дългогодишният капитан на другата учебна баркентина Тома Томов закарва кораба до Карибско море: „За да се направи едно качествено обучение трябва да има първо добре поддържан кораб, а той поради лош мениджмънт през последните години не беше поддържан добре, второ трябва да има добре обучен екипаж”.

Снимка: bTV

Годишната издръжка на такъв ветроход е стотици хиляди левове. „Цяла зима трябва да се платят заплатите на този екипаж, защото не става да ги сменяш като камериерки по хотелите всяко лято и става нерентабилно. Билетчето, за да се покрият разходите, би било толкова скъпо, че не би покрило разходите”, коментира Лъчезар Братоев от Асоциацията на яхтените пристанища.

За краха на баркентината допринесе и морски инцидент миналата година, когато тя удари кораб в холандско пристанище.

„Роял Хелена” е строена като копие на баркентината Калиакра. А днес корабът-близнак стои вързан за брега на Морската гара във Варна и рядко се използва за учебни цели. Последното знаменателно плаване на „Роял Хелена” беше преди две години, когато заедно с посестримата си участва в регатата „Тол шипс”.

Фирмата собственик отказа коментар. А според туристическия бранш, нискобюджетните туристи, които привличаме, нямат интерес от развлекателните услуги по море.