Пълните отличници на външното оценяване са повече, отколкото миналата година. Това стана ясно от анализа на МОН на резултатите по български език и литература и по математика.

Максималните 100 точки и по двата предмета тази година имат 18 ученици, което е с 16 повече, отколкото през 2023 г.

По български език и литература пълните отличници са 18 ученици, а по математика - 137.

Почти равен е броят на учениците, които са били с 0 точки по български език и литература и тази, и миналата  година. По математика тези с 0 точки са с 81 ученици по-малко.

 

Значително подобрение в резултатите на 7-класниците има по математика. Това е един от основните изводи от тазгодишното оценяване.

Успехът им в тази дисциплина се е увеличил със 7,61 точки в сравнение с предходната. А областите, в които това е най-отчетливо са Разград, Търговище, Плевен и Велико Търново.

От МОН отбелязаха, че тази тенденция се забелязва и при 4-класниците, които тази година на външното оценяване са показали по-високи резултати по математика в сравнение с предходната.

По български език и литература резултатите остават на същите нива от предходните две години.

Интересното е, че по този предмет учениците се справят успешно със задачите с четене и разбиране, но в същото време се затрудняват да откриват и поправят някои правописни грешки.

Снимка: bTV

По математика пък положителното е, че над 50% се справят с извличане на информация от диаграми и таблици.

„Аз мисля, че можем да отчетем една много успешна учебна година от гледна точка на резултатите, които постигат учениците и учителите. Работата започна още от миналия август - и на регионални управления по образованието, и на училища за това да се търсят начини за мотивиране на учители и ученици и повишаване на резултатите“, каза министърът на образованието и науката Галин Цоков.

В изпита по математика повече от 1/3 от задачите са представени в реален житейски контекст. Това е следваща стъпка в стремежа плавно да се увеличава броят на задачите, които проверяват умение за прилагане на наученото в живота.

77,29% от седмокласниците са придобили умения да работят с тъждествено равни изрази. Повече от две трети от учениците успешно се справят с вероятности, а всеки двама от трима умеят да намират корен на уравнение и да прилагат наученото за неравенства в триъгълник. Близо половината извличат информация от диаграма, решават задачи за смеси и за отношения. От задачите с избираем отговор най-трудна се е оказала зад. 16., която е свързана с моделиране на житейска ситуация и е решена от 38,03% от седмокласниците.

Макар и върху втората част да са работили средно над 60 % от учениците, със задачата за работа се е справил всеки трети от тях, а с геометричната задача – всеки пети.

На изпита български език и литература 75% от седмокласниците се справят успешно със задачите, свързани с текста за четене с разбиране –  информацията, съдържаща се в текста и таблицата към него, може да бъде определена и като важен елемент от гражданското образование на 14-годишните.

Задачата, свързана с конкретна комуникативна ситуация, е сред онези със свободен отговор, които учениците успешно решават – близо 48 079 ученици (84%) дават верен отговор. Това дава основание да се твърди, че включването на подобни задачи в тестовите формати дава възможност на учениците не само да намерят необходимата информация в текста, но и правилно да оценят дадена ситуация.

Близо 50% от седмокласниците се справят с езиковите задачи с избираем отговор. Учениците се затрудняват да откриват и поправят някои правописни грешки (правопис на представки, струпване на съгласни, пропускане на краесловно т), пунктуационни грешки (в сложното съчинено изречение, при обособяването), както и грешки при членуването на имената в зависимост от синтактичната им служба.

При литературните задачи с избираем отговор с най-висок процент успеваемост – 76%, е тази, която изискваше откриване на качества на двама герои от различни произведения. През тази година седмокласниците работиха върху разказа „Изборът“ и по-голямата част от седмокласниците са се справили с преразказа, като средният брой точки  е 18,85 (с една точка по-висок в сравнение с миналата година – 17,8 т.) от общо 35.