Зелената зона в София се разширява. Живеещите в няколко столични квартала сами са поискали от общината да въведе платено зониране, за да се реши проблемът с паркирането при тях.
Синята и зелена зона в София са в сила вече година и половина. Затова време Центърът за градска мобилност непрекъснато увеличава приходите си от тази дейност. През 2013-а от синя зона в общинската хазна са влезли над 5,2 милиона лева, а от зелена - малко над 4,6 милиона.
Сериозни суми се събират и от нарушителите - над 3 милиона от скоби на автомобилите и над 2 милиона лева от репатрирани коли. Общият извод е, че зонирането работи. Вероятно това е и причината живеещите в част от кв. „Лозенец”, около пазара „Димитър Петков” и около „Ломско шосе” в „Надежда” сами да са изпратили искане до транспортната комисия в общинския съвет да станат зелена зона.
Защо търговско дружество, каквото е Центърът за градска мобилност, събира общински пари? Този въпрос задава гражданското сдружение Столичен обществен съвет в сигнал до прокуратурата. И настоява, че дружеството събира пари за паркиране незаконно. Освен това от неправителствената организация искат таксата за паркиране на живеещите в център да падне от 160 на 10 лева, колкото на практика струва издаването на талона.
"Центърът за градска мобилност се опитват да ни пробутат версията, че видите ли контролът бил много скъп и дори в момента сме били на аванта с тези цени на стикерите", коментира Гергана Владова, Столичен обществен съвет.
На другия полюс - от Центъра за градска мобилност отчитат, че зонирането работи все по-добре. Нарушителите намаляват с всеки изминал месец, а трафикът и паркирането са облекчени.
"И в двете зони се наблюдава едно постоянно присъствие на свободни места от порядъка на 20-25%", казва Симеон Арнаудов, Център за градска мобилност.
В момента се разработва план за разширяване на зелената зона, който ще е ясен до 2 месеца. Възможно е тя да стигне дори до крайните квартали, но без да покрива цели квартали, а само места и райони с належаща нужда от контрол в паркирането.
Възможно е и свиване на зелената зона - в момента се прави анализ как работи платеното паркиране във вече обозначените зони, който ще покаже дали на някои места зонирането не трябва да отпадне.
Другата важна новина, която вероятно вълнува шофьорите, е, че цените на платеното паркиране остават същите и не е планирано до края на годината да се повишават.