Напрежението на блокираната българо-гръцка граница при пункта „Кулата-Промахон” ескалира. Пълна контраблокада направиха чакащите с дни български шофьори - първо само за гръцки коли, а след това за всички, съобщи кореспондентът на bTV в региона.
През нощта пък два български автовоза пробиха гръцката блокада.
След организация с колегите си, чакащи от гръцката страна, стотици тираджии затвориха границата и не пропускат нито един гръцки автомобил. "Блокадата на границата с Гърция от българска страна става постоянна, докато не бъде вдигната гръцката", решиха протестиращите.
По думите на българските шофьори те са изпаднали в истинско бедствие и нито местните, нито националните власти им оказват някаква помощ.
Има изпочупени коли и заграждения. Четирима души са задържани, трима от тях получиха актове и бяха освободени.
Причината е, че през нощта два автовоза са преминали през загражденията на границата. Единият от провинилите се шофьори, на когото е съставен акт, коментира, че те "просто не са издържали".
"48 часа - няма ядене, няма вода... Не ни пускаха пеша да минем от българската страна да си купим нещо. И не издържахме и преминахме загражденията", заяви той.
Блокираните опитаха да преговарят, но без успех. Дойдоха и депутати.
„Просто ще отидем да питаме тези наглеци защо продължават да нанасят щети на българската икономика и каква е вината на тези хора, това искам да знам”, заяви евродепутатът Ангел Джамбазки.
Евродепутатите виждат решение в налагането на санкции на Гърция, а шофьорите искат само едно - да продължат пътя си.
Българските власти нямат полезен ход, за да повлияят за прекратяване на блокадите. Санкциите са в ръцете на Еврокомисията.
Премиерът Борисов и днес е говорил с представители на Еврокомисията - от там да се окаже натиск на гръцките власти, които да разчистят багерите. Министри целодневно бяха на телефоните си в опит да овладеят напрежението, но няма какво да направят.
„Напрежението расте, притеснени сме. Става абсолютно неприемливо, гръцката държава трябва да си свърши работата. Как да накарам гръцката държава да приложи сила, когато те отказват да приложат сила и да приложат собствения си закон. Ние всеки ден оказваме натиск”, коментира външният министър Даниел Митов.
Митов предупреди гръцкия кабинет:
„Да стане ясно, че в един момент това напрежение ще доведе до нещо много по-лошо”.
На горещата линия по казуса беше и вътрешният министър Бъчварова.
„Опитваме се, но - един проблем, който съществува на друга територия, не може да се реши от друга държава. Опитваме се нашите шофьори да успокоим, но са ни много малко аргументите за това. Хората са изключително изнервени”, каза Бъчварова и добави, че МВР е готово да засили присъствието си на Кулата.
„Не бихме искали специални мерки да прилагаме към нашите пострадали от ситуацията”.
В крайна сметка и след многото разговори решаването на проблема остава от другата страна на границата.
Министърът на транспорта Ивайло Московски е поискал съдействие от европейския комисар по транспорта Виолета Булц във връзка със ситуацията на българско-гръцката граница. И външният министър Даниел Митов изрази загриженост от ескалацията на напрежението.
Същевременно Европейската комисия заяви днес, че не е упълномощена чрез правото на ЕС да предприеме преки действия или да наложи незабавни наказания в случая с блокадата на българо-гръцката граница.
Наказателните процедури, предвидени в европейското законодателство, изискват предприемането на стандартните последователни стъпки, преди въпросът да бъде предаден на Съда на ЕС. Комисията не е взимала такова решение, допълва говорителят, цитиран от БТА. Свободното движение на стоки е основен принцип на вътрешния пазар.
На „Илинден-Ексохи” шофьори също се опитаха да направят контрапротест, но без успех.
Ако българските превозвачи искат компенсации, ще трябва сами да заведат дела срещу гръцката държава. При това в гръцки съд.