Идва ли краят на маршрутките? В София линиите вече са под 20, а в Пловдив броят им е редуциран наполовина.
Само преди 10 години маршрутните линии в София бяха 50. Днес те са 17. Иван Иванчев шофира по една от тях от 14 години. За него маршрутките са незаменими. "От "Овча купел" да дойдеш до центъра става много по-бързо и по-евтино, иначе трябва да се прехвърлиш на няколко автобуса и те си знят, качват се и знаят за колко време пристигат на даденото място", обясни Иванчев.
Метрото е свило оборота на маршрутките със 70%. Оцеляват само линиите в периферията на града. "Да, факт е, има необходимост все още от такъв тип транспорт. Поетапно затихва, неслучайно и в договорите с операторите е предвидена възможността да бъде прекратявано предварително преди изтичането на 4-годишния договор", коментира зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов.
"Не трябва да се забравя, че все пак това е допълнителна маршрутна линия, основното й предназначение е да превозва хората от крайните квартали към центъра на София", припомни Витан Андреев от Сдружението на маршрутните превозвачи.
Действащите маршрутни линии в столицата ще работят поне още 4 години.
Маршрутките в Пловдив
Само преди няколко месеца Пловдив планираше да се откаже напълно от този вид транспорт. Гражданите спряха плановете на общината с подписка. Сега линиите са намалени до седем, но се поддържат.
"Има и чисто нови автобуси, които са произведени тази година, всички автобуси са произведени след 2010 г., при температура над 28 градуса според метеорологимчната прогноза трябва да бъдат включени климатиците", подчерта зам.-кметът на община Пловдив Александър Държиков.
"Според мен са полезни, по-мобилни са, по-бързо става с тях придвижването, мисля че е добро нещо да ги има", смята гражданинът Георги Божинов.