Пореден сигнал за нередности в здравеопазването. Зрител на bTV се оплака, че във врачанската болница лекари вземат пари на ръка, за да оперират пациенти. Жената дала на завеждащия хирургичното отделение близо три хиляди лева без да получи никакъв документ. Едва когато пуснала жалба, получила фактура, издадена няколко месеца след изписването на пациента от болницата.

Миналата година мъжът на въпросната зрителка е опериран във врачанската болница от рак на дебелото черво и последвали усложнения. Все още не знае за страшната диагноза, затова съпругата му крие лицето си, но не и фактите, които я притесняват. А те са, че за две от операциите е принудена да плати консумативите на ръка на завеждащия „Хирургия".

„Отидохме в кабинета му - каза, че трябва да дадем 1200 лева за някакво изкуствено черво, тъй като карциномът се намира много близо до ануса, дадохме 1200 лева”, обяснява жената.

Операцията се извършва през септември, месец след даването на парите, но проблемите продължават, а с тях и искането на пари за последваща интервенция. „Започнаха болки в корема и съпругът ми разви перитонит. Трябваше да дадем вече 1700 лева за платно. Каза, че до обяда трябва да му ги дадем, защото на другия ден може да го затвори. Поискахме фактура, но той каза, че сме закъснели и не знае дали фирмата ще издаде такава”.

През декември жената сигнализира ръководството на болницата за взетите пари без издаден насрещен документ и след като не получава отговор, месец по-късно подава писмена жалба. „Отговорът от тях беше - представя ми се фактура оригинал от 10 февруари 2014 година, четири месеца след операцията”.

Екип на bTV търси лекаря, взел парите, на работното му място. Част от колегите на доктор Дойчинов казват, че си е тръгнал, а други - че не е. Няколко дни по-късно той обяснява, че съвестта му е чиста.

„Има консумативи, които не се заплащат от здравната каса, близката е получила фактура за това нещо - през януари, защото тогава я е поискала”, казва д-р Иво Дойчинов, завеждащ „Хирургично отделение" в МБАЛ – Враца.

По случая в болницата тече проверка. „Това, което ни прави впечатление и сме го описали в докладната, е, че в експертизата не е упоменато използване на този автоматичен съшивател, който е скъпоструващ и според алгоритъма на клиничната пътека се заплаща от пациента”, коментира д-р Елза Йорданова, директор Медицински дейности.

Закъснялата фактура също поражда съмнения за ред нарушения, включително и данъчни. Поради което от болницата обещават да въведат практика за строга отчетност на консумативите, които пациентите трябва да заплащат.