Община Банско въвежда регистър на така наречените викачи, които привличат клиенти пред заведенията в курорта. Според проучване на общината почти 80% от хората не одобряват присъствието на практикуващите този занаят.
В Банско има над 150 традиционни механи и конкуренцията е за всеки клиент. Викачът всъщност е човекът, който стои на входа на механата и приканва клиенти. В повечето случаи викачите са любезни. Има обаче и оплаквания от досадни и нахални викачи.
От години Денчо Стефанов стои пред едно от заведенията в Банско и приканва клиенти. Твърди, че никога не досажда на хората, а просто ги информира какво могат да хапнат - вкусно и евтино. „Когато разбера, че той не проявява интерес, не настоявам да се спре и да ме слуша”, казва Денчо.
Вместо да рекламира заведението, той твърди че много пъти го използват като "любезния" пътеводител. „Туристите се интересуват и къде се намира пощата, къде е поликлиниката, къде е най-близката аптека и съответно им даваме и тази информация”, признава той.
В община Банско обаче има десетки жалби на туристи, които се оплакват от досадни викачи. И понеже местната власт не може да забрани тази професия, реши да въведе поименен регистър на викачите. Така оплакванията, ще са адресирани до конкретен човек.
„Ако се реши да има викач в някое заведение, просто трябва да се обяви предварително при нас, трябва да каже кое е името и как ще изпълнява дейността”, обясни кметът на Банско Георги Икономов.
Анкета на общината показва, че близо 80% от участниците в нея не одобряват тази странна професия. До регистъра се стигна и защото в момента собствениците на търговските обекти не поемат отговорност за поведението на викачите. При досегашните проверки по сигнал заведенията набеждават викача на конкурента.
Ще има ли и през следващия зимен сезон викачи, ще стане ясно след обсъждане между ресторантьорите и общината. До тогава туристите ще продължат да бъдат обгрижвани на всеки ъгъл и пред всяка механа.