Абонати на „Софийска вода” се оплакват от огромни разходи на общите водомери, които в крайна сметка се разпределят и плащат от коректните абонати. Същевременно концесионерът продължава да начислява лихви върху прогнозни сметки, въпреки санкцията на антимополната комисия.

От една страна наредбата за ВиК услугите позволява водомерите да се отчитат реално веднъж на 3 месеца. Одобрените от регулатора общи условия, по които „Софийска вода” работи, пък позволяват начисляването на лихви върху просрочените месечни сметки. Затова дружеството обжалва наложената от КЗК глоба от близо 5 млн. лева.

Сега ДКЕВР работи за нови правила. Има и решение на Столичния общински съвет, което задължава концесионера да начислява лихва само върху реални сметки. Изчисляването на противоречията в разпоредбите обаче ще отнеме време. Дотогава ощетени изглежда остават именно коректните абонати.

Колкото по-голям е блока, толкова повече са и проблемите с тримесечния отчет. Разликата в показанията на общия водомер и потреблението в апартаментите се разпределя пропорционално. Тоест, колкото повече вода ползваш, толкова по-голям дял от водата за общи разходи ти се начислява. В блока на Кристина например разликата за три месеца достига 535 кубика. „Това е огромно количество вода, буквално олимпийски басейн”, казва тя.

След поредица от жалби, Кристина спира да плаща в знак на протест. Сумата, която дължи, е малка - около 60 лв. Общо задълженията на клиентите към „Софийска вода” обаче достигат 72 млн. лева, основно от битови абонати. В писмен отговор от „Софийска вода” препратиха задълженията след общия водомер към етажната собсвеност и уточниха, че, за да не се плащат само от изрядните абонати, всички трябва да осигуряват достъп за отчет. Никой обаче не може да задължи собственика да го направи.

Регулаторът иска новите правила да регламентират ежемесечен отчет, който автоматично ще изчисти противоречията с антимонополните разпоредби. Официално искане за въвеждане на ежемесечен отчет в „Софийска вода” обаче не е постъпвало, твърдят от дружеството.

Ясно е, че новите правила ще отнемат време. Преди това е добре абонатите на „Софийска вода” да знаят, че имат възможност да подават сами показанията си по телефона или в интернет страницата на дружеството. Така месечните има фактури ще са на базата на посочените от клиента данни. И тук обаче въпросът опира до коректността на абоната.