Пътни строители протестираха днес в столицата. Поискаха възстановяване на блокираните ремонти на пътища и строеж на автомагистрали.

Мащабният протест на стотици работници от цялата страна блокира временно центъра на София. Те поискаха държавата да изплати натрупаните задължения към бранша.

Депутатите решиха да отпуснат пари за малка част от задълженията.
А останалите дължими суми, които са за над 1 млрд. лева, да се разплатят до края на 2023 г. Министърът на финансите предложи схема за постепенно изплащане в следващите години.

От бранша обаче не приемат тази оферта. Те искат незабавно да се платят поне 60% от дължимите суми, а останалото – до края на следващата година.

Цветелин Симеонов е багерист, работил на строежа на автомагистрала "Хемус". "Всичко ни спряха, ние не работим. Три заплати имаме да вземаме", посочи той.

"Някакви работници протестират, та те може да не са доволни от работодателя си. Ние може да сме дали пари на работодателя им 100 милиона, а той да не им плаща заплати, за да излязат на протести", коментира министърът на регионалното развитие Виолета Комитова. 

Снимка: БГНЕС

Още по-заплетен е казусът с лотовете 4,5 и 6 на АМ "Хемус", където вече официално беше обявено от МРРБ, че вече построеното е незаконно.

"Ние имаме една извънредна ситуация. Държавата е установила незаконни строителства, допуснати и финансирани от държавата. Това, което можем да направим в тази извънредна ситуация, е да се действа с извънредни мерки. Ще търсим законови промени, защото наистина да разрушим нещо, което е изградено ...", обясни зам.-министърът на МРРБ Иван Шишков.  

А според бившия вече министър Николай Нанков по времето на ГЕРБ, докато той е бил на поста, незаконно строителство не е имало.

Заради все по-заплитащият възел около строежа на АМ "Хемус", новата директорка на държавното дружество "Автомагистрали" буквално се разплака пред финансовия министър в народното събрание. Тя заяви, че няма как да продължи да се плаща на фирмите, строящи "Хемус".

Снимка: БГНЕС

"Истината е следната: Тази договори с така наречените доставчици и наемодатели на техника са всъщност прикрити договори за строителство. Просто да ни дадат възможност  т. нар „ин хауси“, които са заобикаляне на закона, порочни договори, да бъдат трансформирани като договори за подизпълнение, за да можем да тръгнем на чисто. Доставчиците на материали са строителите!", посочи Десислава Христова.   

Част от работниците протестираха и срещу спрените текущи ремонти за милиард и половина, за които в бюджета са налични в бюджета само 382 милиона. Служебният министър на финансите предложи решение как допълнителните плащания да се регламентират. Той призова да се позволи на АПИ да сключи тези анекси, за да станат договорите валидни като плащането по тези сключени анекси да се случи на равни интервали за 5 годишен период от 2022 г. 

На протеста имаше и работници от т.нар. Северозападна магистрала от Видин до Ботевград.

Една от протестиращите строителни фирми е получила над 95 милиона лева аванс, автомагистрали "Хемус" АД работи на км 135 от бъдещия аутобан "Хемус", съобщиха по-късно от МРРБ.