Вероятно ще имаме различна епидемична ситуация в различните области през следващите месеци, така че ще бъдем в готовност системата във всяко едно училище да превключи в обучение в електронна среда. Показахме, че можем да превключим цялата система за 3 дни, така че ще бъдат готови в рамките на 24 часа да преминат в онлайн обучение.

Това заяви просветният министър Красимир Вълчев за предстоящата учебна година и как ще се процедира на фона на пандемията. Той заяви, че има задължителни мерки, свързани преди всичко с дезинфекцията, носенето на маските и уведомяването на родителите.

Движението в коридорите и правилата

„Работата на училището е освен да спазва правилата и да създаде нагласи, е да направи учениците отговорни хора, включително и по отношение и на пандемията и затова учителите трябва да дават пример. Затова ще има беседи в началото на деня, макар и кратки. В същото време пък не трябва да създаваме психоза, защото никой няма нужда от нея“, коментира още Вълчев.

Той обясни, че критични са точките навсякъде, където се смесват ученици и учители. Затова има списък от препоръчителни, не задължителни решения за разделянето на потоците.

„Някои ще изберат междучасията да бъдат по различно време, но те не могат да бъдат за всяка една паралелка по различно време, могат да бъдат за отделни групи паралелки, съответно пък сливания на часове, възможност учениците по всяко време да излизат до тоалетна. Всяка една мярка обаче си има позитиви и негативи. Негативното е шумът, който ще се създаде докато другите деца учат, така че училищата ще преценят, Някъде е възможно да разделят стълбищата, да разделят коридорите, различни са като архитектурни решения, затова им изпратихме списък от препоръчителни мерки, те ще решат“, изтъкна образователният министър.

Какво мислят родителите?

Той призова колкото се може повече активности да бъдат навън, докато времето позволява. След проведено проучване, Вълчев обясни, че 5:1 е съотношението на родителите, които искат присъствено обучение и тези, които желаят децата им да останат вкъщи. Предстои МОН да публикува по-подробни резултати от допитването.

„Това е нормално, защото все пак се натрупаха много месеци в края на миналата учебна година, в които децата бяха вкъщи и родителите чувстват, че се натрупва в тях психологическо напрежение, страдат социално емоционалните им умения, липсва им социализацията. Всички знаем, мисля, че за това има консенсус, дори и при тези родители, които желаят децата им да останат вкъщи -присъственото обучение и прякото взаимодействие с учителя е най-добрата алтернатива. Но в същото време е нормално да бъдем по-предпазливи за здравето си“, заяви той.

Все пак отбеляза, че не може да се даде безусловна алтернатива всички да избират, защото не могат да бъдат организирани две паралелни образователни системи.

Маските при учителите

„Тези, които работят с една паралелка, като началните учители, няма да бъдат задължени да носят маски, освен в общите помещения, при взаимодействие с други учители на закрито, разбира се“, обясни той.

Учителите, обаче, които преподават на различни паралелки, ще трябва да влизат в час с маска или шлем.