Двама бивши шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" отиват на съд заради тежката катастрофа с автобус при Своге през 2018 година. Тогава загинаха 20 души.

Дончо Атанасов и Светослав Глосов са обвинени, че не са изпълнили задълженията си да принудят строителя на пътя да ремонтира настилката, въпреки че са получили писмо от полицията незабавно да обезопасят участъка.

Глосов отказа коментар за bTV, а Атанасов заяви, че е изпълнил всичките си задължения по закон.

 

Според Европейския център за транспортни политики обвиненията са съдебен прецедент, защото у нас винаги се търси отговорност от водача, но не и от стопанина на пътя. 

"Не е нормално, в Европейския съюз 60 % от пътните инциденти да са по-вина на водачите, 30% да са поради инфраструктура и 10% да се разделят други причини, а в същото време в България е 95% по вина на водачите, 5% други, в това число 0,2% вина на инфраструктурата. Това не е нормално", коментира Диана Русинова от ЕЦТП.

Според прокуратурата, обвиняемият Светослав Глосов не е свикал извънредно заседание на УС на агенцията, на което да докладва за отказа на Сдружение „Т.С." ("Трейс Строй") да извърши пълна подмяна на асфалтовото покритие на въпросния участък от републиканския път II-16.

Също така, въпреки че е получил писмо от ОДМВР РУ-Своге, че участъкът е опасен за шофьорите, С. Г. е проявил „бездействие“ и „не е направил необходимото“ да бъде възложена експертиза от Института по пътищата и мостовете на пътния участък, за да бъдат предотвратени инциденти.

Дончо Атанасов, който също е заемал висок пост в АПИ, е обвинен за това, че не е изпълнил служебните си задължения след запознаването с доклада на Института по пътища и мостове и не е свикал заседание на УС на АПИ, на което да се вземе решение за отпускането на пари за ремонта на пътя. Заради това не са били възложени ремонтни дейности за подмяна на износения пласт от въпросния участък на пътя между Своге и Нови Искър.

„Наред с това, с действията си двамата целели да набавят за ДЗЗД „Т.С.“ облага на стойност 60 901,65 евро. Въпросното дружество следвало за своя сметка да извърши ремонт, включващ премахване и замяната на настилката“, съобщават от прокуратурата.

Предстои делото да продължи в съда.

В средата на юли прокуратурата внесе обвинителен акт срещу други шестима, сред които шофьорът на катастрофиралия автобус и представители на фирмата, ремонтирала пътя.