Президентът Румен Радев върна за ново обсъждане в Народното събрание параграфи 3-10 от Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт (ЗСВ), приет от 49-ото Народно събрание на 2 юни 2023 година.

Оспорените разпоредби предвиждат обособяването на директора на Националната следствена служба и следствените отдели към прокуратурите в самостоятелни органи.

Ако поне 121 депутати отново потвърдят промените, държавният глава ще трябва да ги обнародва.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Мотивите

В мотивите си държавният глава подчертава, че тези промени възстановяват положение, което вече е съществувало. Радев напомня, че през 2009 година е било определено директорът на Следствието да бъде и заместник на главния прокурор и че промените са направени заради ангажимент на България пред Европейския съюз.

От президентството посочват, че приетият от Народното събрание на 2 юни 2023 г. Закон за изменение по същество ревизира ангажимент, който Република България е поела в преговорите за членство в Европейския съюз. Частичното вето е заради параграфи от 3 до 10, отнасящи се за  предоставянето на независим статут на Националната следствена служба (НСлС) и на окръжните следствени служби и извеждането им от структурите на прокуратурата.

Също така се допълва, че Народното събрание е приело разпоредби от закон, който вече е бил отхвърлен.

От „Дондуков“ 2 отбелязват, че по промените липсва становище на Висшия съдебен съвет.

„Обособяването на самостоятелни следствени служби и промяната в статута на НСлС засяга функционирането на съответните органи на съдебната власт, от което следва, че като не е изискало становище от ВСС по § 3-10 от ЗИД ЗСВ, Народното събрание не се е съобразило с изискванията на Закона за съдебната власт“.

Промените несъмнено имат определени бюджетни измерения, както и такива, свързани с управлението на имуществото на съдебната власт. В процедурата по приемане на закона такива не са разгледани. По предложението липсва финансова обосновка, а водещата комисия не е поискала становища от министъра на правосъдието (както изисква чл. 80, ал. 6, пр. 2 от ПОДНС) и от Пленума на ВСС.