Срещата на върха в София днес ще бъде съпътствана освен от изключителни мерки за сигурност и блокада в части от града, и от протест на превозвачите срещу така наречения закон „Макрон”.
Колони от близо 200 автобуси и камиони посрещнаха европейските лидери по "Цариградско шосе".
Мирно шествие пък ще тръгне от пл. "Македония" до НДК, където ще се проведе срещата на върха, и където се предвижда лидерите в транспортния бранш да държат речи.
Демонстрации има още в 10 града на страната.
Йордан Арабадижиев от Съюза на международните превозвачи очаква промените да изхвърлят фирмите от пазара, разходите да се повишат, фалити на малки фирми и релокиране на големите.
Протестиращите са получили подкрепа от правителството и премиера, а днес ще поискат среща и с евролидерите.
Шофьорите на камиони и автобуси също се включват в протеста в подкрепа на бранша.
Какво предвиждат новите европейски правила? На практика това са редица ограничения за тежкотоварните камиони, засягащи както българските превозвачи, така и тези от други държави от Централна и Източна Европа, свързани с т.нар. Мобилен пакет 1. Този пакет в момента се обсъжда на европейско ниво и предвижда шофьорите да се прибират до родното си място на всеки три седмици; след третия ден в страна от ЕС да получават колкото са ставките в съответната държава; също така да нощуват в места за настаняване, а не в кабините на камионите, които са оборудвани за целта, без да е предвидена охрана за паркираните камиони. Другият проблемен момент в предложения пакет за мобилност е свързан с превозвачите от трети страни, засяга каботажните превози и превозите в трети страни.
Според бранша Франция, Германия, Австрия и Италия, които настояват за промените, искат силово да изкарат от пазара източноевропейските превозвачи, като ако се спазват изискванията, това би означавало всекидневно около 3 хил. български камиона да бъдат изкарани от транспортния пазар. В резултат българските фирми няма да бъдат конкурентоспособни, като малките и средните е твърде вероятно и да фалират, обобщиха от бранша на форум за бъдещето на транспорта в Централна и Източна Европа, състоял се във вторник. Във форума участваха браншовите организации от Полша и Унгария и за първи път трите страни излязоха с обща декларация, в която се обединиха под тезата "за вътрешен пазар с област без вътрешни бариери, в която свободното движение на хора, стоки, услуги и капитал да бъде гарантирано в съответствие с разпоредбите на Договорите за Европейския съюз и за функционирането му".
Новият регламент въвежда още ограничения за почивките и заплащането на международните шофьори.
Министерството на транспорта вече е изготвило компромисни текстове, според които се предлага връщането в страната на определен период от време да не е задължение, а право на шофьора.
На среща с премиера синдикатите подкрепиха протеста, но настояха и за удължаване на почивките и заплащане според стандарта на държавата, в която пътува шофьорът.
ЕНП ще подкрепи в европарламента предложените от управляващите текстове.