Три дни преди края на кампанията в открит сблъсък на идеи и възможни решения влязоха кандидатите за кметския стол на София. Един срещу друг застанаха Ваня Григорова - кандидат на "БСП за България", Деян Николов - кандидат на "Възраждане", Вили Лилков - кандидат на Местна коалиция КОД; Ивайло Вълчев - кандидат на "Има такъв народ".

Дебатите са проведени по регламента на bTV, който са получили всички поканени кандидати. Поканени бяха всички номинирани от парламентарно представените партии и тези с най-големи шансове спрямо социологията на „Алфа Рисърч“. На нашата покана не се отзоваха кандидатите на ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ.

Най-големите проблеми на града според софиянци

Автомобилният трафик, задръстванията и местата за паркиране

„Категорично София е задръстена. На първо място трябват мощни инвестиции в градския транспорт, които да доведат до това че хората да се убедят, че за тях е по-удобно да ползват градския транспорт, отколкото автомобилите си. Това означава развитие на метрото като гръбнак на цялата транспортна система и създаване на довеждащ транспорт до кварталите. Столична община има толкова висока инвестиционна програма, че не я изпълнява през годините. Средното изпълнение е около 70-75% годишно, което означава, че има огромен неоползотворен ресурс“, заяви Вили Лилков.

„Задръстването в София е следствие на много други проблеми. Безспорно трябва да се подобри градският транспорт и да се синхронизират отделните линии. Трябва да се подобрят и условията на труд и заплащането на заетите в градския транспорт, тъй като в момента в автотранспорта имаме минус 15% шофьори. Довеждащ транспорт вече има, но няма кой да го кара. Между 50 и 60% от инвестиционната програма на София успява да се осъществи“, каза Ваня Григорова.

„Това не е точно така. За последната година изпълнението на капиталовата програма е точно 70%. Голяма част от средствата не се усвояват и не успяват това, което са планирали, да го изпълнят като проекти и това е факт. По отношение на трафика на първо място имаме да довършим Южната дъга. Това е голям проект, който е важно да бъде изпълнен. Оттам нататък в широкия център и по крайните квартали трябва да започнем агресивно изграждане на кръстовища на две нива, за да може трафикът да се разминава, което ще помогне изключително много на задръстванията“, каза от своя страна Деян Николов.

„Техническите решения мисля, че са еднакви във вижданията на всички ни. Няма изолирани проблеми, всичко е свързано. Трафикът е свързан и с липсата на една централна система за интелигентно управление на транспорта. С липсата на паркоместа, с липсата на създадени възможности хората да стигнат до там, докъдето са тръгнали, без да има нужда да ползват личния си автомобил. Преди да говорим за репресия спрямо водачите, трябва да им дадем всички възможности като периферни паркинги, които ако ги има, стоят празни“, каза Ивайло Вълчев.

Според Деян Николов не трябва да има забрана за влизането на стари автомобили в центъра на София, защото тя е дискриминационна. Според Вили Лилков е нужен сериозен математически модел, който да покаже целесъобразността на тази забрана. Според Ваня Григорова тази мярка също е дискриминационна спрямо хората, които не могат да си купят нови автомобили.

Проблемът с презастрояването

„Основният проблем с презастрояването може да се реши, като има добро планиране. Няма как да няма презастрояване, когато преди това не е изградена социалната инфраструктура. Именно затова хората, които дълги години бяха част от управлението на Столична община, реагират толкова бурно. Те са причината за това да има такова презастрояване. Трябва да се намали „уплътняването“ в южните райони и да започне да се строи в северния район“, на мнение е Ваня Григорова.

„Отново Ваня Григорова показва непознаване на проблема, защото презастрояването се дължи на Закона за устройство и застрояване на Столична община, който се приема от парламента по предложение на Министерския съвет. Към него има една част – коефициенти на застрояване, която е одобрена от Народното събрание. Когато стана кмет, ще поискам от парламента промяна на закона по посока намаляване на тези коефициенти, които позволяват по-високата плътност за южните територии и ще пренасоча общинските инвестиции към северните територии“, обясни Вили Лилков.

Кандидат-кметовете се скараха по темата за това трябва ли да се забрани гей парадът в София

Темата повдигна Деян Николов.

„Студентите ми зададоха един много интересен въпрос по отношение на гей парада – трябва ли да има такъв по улиците на София. Ако аз съм кмет, такова събитие няма да е по улиците, а в някоя зала“, каза Николов, призовавайки и останалите кандидати да отговорят какво мислят по този въпрос.

„Гей парадът няма как да бъде спрян от кмета и това, което говорите Вие, е пълна лъжа. За мен това събитие е корпоративно. Вече отдавна не е събитие за защита на човешки права. Там има фирми, които плащат“, каза от своя страна Ваня Григорова.

„За провеждането на каквито и да е събития в София, който и да ги провежда, трябва да е съгласен с едно – че дори да проведе своето събитие и то да бъде разрешено, трябва да е готов да срещне лице в лице отношението на обществото такова, каквото е. И да не изисква привилегии на базата на своя различност, еднаквост и каквото и да е било друго“, на мнение е Ивайло Вълчев.

Гледайте кръстосания огън между кандидатите във видеото.

Кандидатите за кмет на София отговаряха на въпроси по най-сериозните проблеми в града в експресно регионално проучване на "Алфа Рисърч", проведено сред 800 души имащи право на глас в София по поръчка на bTV в периода 21-24 октомври по методите на пряко-лично интервю по домовете с таблети и чрез телефонно интервю.