Ръст на насилието в училищата, отчитат от МОН и УНИЦЕФ. Само през 2022 година случаите на физически и вербален тормоз над деца са над 3300. Според друго проучване - на УНИЦЕФ всяко второ дете у нас е преживяло някаква форма на насилие. 

Участие са взели над 4000 деца, младежи, родители и преподавали.  
Най-често агресия се наблюдава сред децата в училище – над 38%. А 30 на сто са казали, че са жертва на насилие у дома.

12% от анкетираните момичета са отговорили, че са били жертва на физическо насилие в училище. Два пъти повече са момчетата.

Над 30 на сто от децата казват, че са били жертва на емоционален тормоз. На този фон УНИЦЕФ с кампания за справянето с насилието в училище.

Единият от най-ярките спомени на Ваня от 6 клас. Редовно в час по физическо имало скандали между съучениците ѝ.

„Аз самата също съм ставала един вид жертва на техните опити за подигравки. Гледах да си премълча, което доста тежеше и сега не бих го направила“, казва Ваня Миданова ученичка в 12. клас.

Затова днес тя и съучениците и винаги говорят помежду си. Тук например учениците имат и специална кутия, в която да пишат и оставят всички техни притеснения.

„Веднъж в месеца взимаме всички бележки, които са оставени, внимателно работим със случаите, когато е необходимо да се решават. Децата трябва да знаят, че има към кого да се обърнат, че има подкрепа“, каза Теодора Димитрова, зам.-директор 7. СУ „Свети Седмочисленици“. 

Да се изслушваме - това е начин да спрем насилието, смятат учениците от 7 училище.

„Всички знаем, че това се случва в училища – не е нещо ново, измислено. Някои хора не могат да се излекуват от травмите. И ние опитваме да намалим тези щети, като покажем, че има друг начин“, коментира Калоян Борисов, ученик в 11 клас.

„Вдъхновяващо е - тези деца се учат и се опитват да решават проблемите и конфликтите още от малки. Помагат на своите съученици“, каза Кристина де Бройн, представител на УНИЦЕФ в България.

Само за година в училищата в страната са назначени още 100 психолози.

„Тормозът – особено при по-малките ученици. Тук е ролята на учители и психолози да разпознават кое е игра и кое насилие. В тези случаи децата не споделят“, обясни Татяна Предова от МОН.

И напомнят – освен в училище, важна е и средата вкъщи.