Дарения на стойност над 388 000 лв. са получили политическите партии в рамките на предизборната кампания, сочат данните от Единния регистър по Изборния кодекс към Сметната палата.
Дарителите към момента са 411 граждани, сред които няма лидери на партии и коалиции, предаде БТА.
Дарените средства се обявяват от политически сили и инициативни комитети в срок от три дни. Ако дарение на физическо лице надхвърли 1000 лв. Сметната палата и НАП проверяват дали това лице има съответните доходи. Ако дарението е повече от една минимална заплата, дарителят предоставя декларация за произхода на парите. Анонимните дарения, както и тези от юридически лица и религиозни институции, са забранени.
Регистърът на даренията ще бъде затворен за вкарване на данни на 11 май. В срок до 11 юни партиите трябва да предоставят отчети за даренията. До 26 юни Сметната палата ще обяви отчетите.
Палатата ще проверява декларираните приходи и реалните разходи на партиите, като за по-голяма достоверност ще бъдат приложени няколко начина, увери председателят на Сметната палата Валери Димитров.
При установени нарушения партиите ще бъдат глобявани от 5 000 до 10 000 лева, без значение дали нарушението е за няколко хиляди лева или за милиони, заявиха експертите от Сметната палата.
Едно физическо лице може да дарява до 10 000 лева. От справка в регистъра към 12:00 часа на 9 май само седем от даренията са на максималната сума от 10 000 лева. Партиите дават информации и за банковите си сметки, през които ще управляват парите за кампанията.
Големите и т. нар. сериозни партии спазват Изборния кодекс и не може да се каже, че правят съществени нарушения, твърди председателят на Сметната палата. Още в средата на кампанията той обясни, че Сметната палата не може да проследи финансиране на партиите през „черни каси”, защото те са обект на проверка от прокуратурата, а не на финансов одит.
В регистъра на Сметната палата информация за предсрочните избори на 12 май подават 38 партии, седем коалиции и три инициативни комитета. Според данните в регистъра в предизборната кампания работят общо 468 социологическите и рекламните агенции, както и агенции за връзки с обществеността.