Още през април 2022 г. е напълно възможно да има граждански полети между София и Русе, а разстоянието между двата града ще се пропътува за 45 минути. Това стана ясно на състоялата се дискусия на тема "Развитие и бъдеще на въздушния и сухопътния транспорт в Русе и региона" с участието на транспортният министър Николай Събев.
„Русе ще има летище. Имаме превозвач, експерти и институции, които искат летището да заработи“, категоричен е Събев, който допълни, че за това ще са необходими 2,6 милиона лв.
„Предстои ми среща с министъра на финансите. На нея ще му кажа, че това не е държавна помощ, а ангажимент на държавата за развитието на инфраструктурата, за да получим финансирането, от което община Русе има нужда. Необходими са около 2,6 млн. лева. Сумата не е толкова голяма", каза транспортният министър.
Кметът на Русе Пенчо Милков също е на мнение, че подобна сума за държавата не е голяма, но за общината ще е проблем.
„Летището не е само мечта, то може да се възстанови. Ние започнахме, но трябва конкретна помощ от държавата“, каза Милков.
Аерогара „Щръклево“ е годна експлоатация, обяви собственик на авиокомпания „Гъливеър“ Янко Иванов, който е заявил намерение да осъществява редовни пътнически полети между Русе и София.
„Кацнахме със самолет тази сутрин на летището. В 8:00 ч. бяхме на Летище София. В 8:30 ч. излетяхме, а в 9:15 ч. бяхме на летището в Русе. Искаме да дадем възможност в рамките на ден, в рамките на час, да стигнете от Русе до София и да си свършите дадената работа. Не случайно дойдохме със самолет, за да Ви покажем, че летището работи", коментира Иванов.
Шефът на „Гражданска въздухоплавателна администрация “Христо Щерионов потвърди, че е напълно реалистично летището да започне да функционира още през април, като дотогава, ще се издадат необходимите лицензии и сертификати.
Засега аеропортът няма да може да работи при мъгла и снеговалеж, тъй като за това е необходимо закупуването на скъпа техника, което на този етап е невъзможно, каза Янко Иванов.
„От момента, когато летището заработи, интерес ще проявят и други превозвачи. Убеден съм“, каза транспортният министър.
Летище „Щръклева“ се намира на 15 км от Русе. Създадено е като военно летище, но след построяването на пътнически терминал е използвано и за граждански полети до 1991 г. През 2015 г. става 100 процента собственост на община Русе.
Компанията „Гъливеър“ официално заяви намерението си през май тази година, че има интерес към рестартирането на линията Русе – София. За целта ще се използват самолети ATR 72-600 с капацитет 70 пътнически места. Компанията вече осъществява вътрешни полети между София и Бургас с такива самолети.
„Гъливеър“ получава лиценза от българските власти през септември 2020 г. Компанията е известна с редовни чартърни полети от България и Румъния до екзотични дестинации като Доминиканската република, Кения и Малдивите от декември 2020 г. Кандидатстват за осъществяване на полети до Ню Йорк, САЩ. Собственикът на "Гъливеър" преди това е работил в управлението на друга известна наша чартърна авиокомпания - "Би Ейч Еър" (Балкан Холидейс Еър).
Компанията има шест самолета, три от които са "Еърбъс А330". Авиолинията ползва като своя база и летището на Букурещ, така че аерогарата в Русе може да влезе в ролята на резервен хъб за техните машини.