Успех ли е отпадането на въздушния и морския Шенген за България – отговор на този въпрос потърси екип на bTV Новините, като се качи на български тир и разговаря с международни шофьори.

От първо лице те разказват какво означава за работата им чакането по сухоземните шенгенски граници.

От 11 години Цветан Тодоров е международен шофьор. По пътищата на Европа трябва да се бори с крадци на гориво, с джебчии и да превъзмогва ужасяващи битови условия, докато чака да премине шенгенските граници. Понякога чакането отнема цяла седмица.

„Изключително много напрежение, нерви, включително липса на паркинги, тоалетни, бани“, казва Цветан.

За бизнеса шенгенските сухоземни граници означават осем пъти по-високи ежедневни разходи за камион от тези на колегите им в Европа.

"Например, един курс Русе - Букурещ, който е 70 км, ако ние сме в Шенген, ще правим по два курса на ден. В момента се прави за 4 дни. При ставка 300 евро струва един камион на ден на един превозвач. Нали се сещате, че този транспорт отива на 1200 евро", обясни Илиян Филипов, собственик на компания за международни превози.

Повишените транспортни разходи се калкулират в стоките по нашите магазини.

"България и Румъния сме с едни от най-високите цени и на храни, и на дрехи, и на всичко", допълва Филипов.

Докато България е извън сухоземния Шенген, ще продължим да плащаме най-скъпите хранителни стоки в Европа нищо, че сме най-бедни.