По-малко административна тежест ще има за самоосигуряващите се пенсионери, реши Министерски съвет. Предвижда се да отпадне изискването за подаване на декларация образец ОКД-5 в съответната териториална дирекция на НАП.

С направените промени внасянето на дължимите осигурителни вноски и подаването в НАП на данни, свързани с осигуряването, се приемат за изрично изразено желание за продължаване осигуряването.

Изплащане на парични обезщетения от ДОО - по електронен път

Осигурителите и самоосигуряващите се лица ще подават само по електронен път документите за изплащане на парични обезщетения от държавното обществено осигуряване, без да се налага да посещават приемните на НОИ, реши още МС.

С новите разпоредби се променя редът за подаване на документите за изплащане на обезщетенията за временна неработоспособност, бременност, раждане и отглеждане на дете и на паричните помощи при инвалидност поради общо заболяване и при смърт на осигурено лице.

С измененията се улеснява и подаването на документи от гражданите. Осигурените лица, работили при ликвидиран осигурител и хората, които искат отпускане на помощ при инвалидност, ще могат да представят документи за изплащане на парични обезщетения от държавното обществено осигуряване не само на хартия, но и по електронен път с квалифициран електронен подпис (КЕП) или с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НОИ на подателя.

Наследниците на починало лице също ще бъдат улеснени при необходимост от подаване на документи при промяна на обстоятелствата, свързани с изплащане на обезщетения и помощи, като се предвижда заявлението-декларация да се подава и по електронен път с КЕП или с ПИК, издаден от НОИ.