Голямата изненада на изборите безспорно е малката и непозната за широката общественост партия „Величие“. Последните резултати от ЦИК при обработени 77,87% от протоколите към 14 ч. сочат, че резултатът им е близо 4,82%.

Кампанията на малката партия е базирана на сериозно присъствие в социалните мрежи и онлайн платформите за видеосподеляне. „Величие“ имат профили във Фейсбук, ТикТок, YouTube, където в свободен разговор и популярно направени видеоклипове споделят идеите си.

ТикТок страницата им има над 50 хиляди харесвания и над 5800 последователи. Рейтингът на клиповете им варира според тематиката, но има такива, които са достигнали до над 100 хиляди души в социалната мрежа.

Най-популярният им видеоклип е озаглавен „Ще го позволим ли и този път“ и е гледан от над 545 000 души. В него Николай Марков, един от двамата лидери на партията, говори по време на среща с обществеността и заявява, че „на върха на държавата са най-големите престъпници“ и, че „трима човека правят на маймуни 6 700 000 български граждани“.

@partiya.velichie Ще го позволим ли и този път? #българия #българия #вяра #софия #тикток #политика #foryou original sound - Партия Величие

В друго много популярно видео другият лидер на партията – Ивелин Михайлов призовава българските политици и партии „да не използват негативно съдържание в предизборната кампания“. „Недейте се занимава с глупости, недейте лъжете. Това съдържание поражда лошо мислене, това е лоша карма, лоша енергия“, казва той. Обръщението отново е заснето по време на предизборна среща с избиратели.

@partiya.velichie #българия #българия #вяра #политика #foryou #bulgaria Faith (Instrumental Worship Music) - Cielo Extremo Worship & Edgar Mantilla Instrumental

Прави впечатление, че в повечето видеоклипове липсва конкретика относно политическата платформа на партия „Величие“. Изказванията на двамата лидери са общи и често навлизат в сферата на патриотичния български дух с намек за конспиративни теории.

В един от клиповете се прокрадва идеята, че Ивелин Михайлов е обект на опетняваща кампания, която цели „унищожаване на българското национално самосъзнание“. „Ивелин зида камъни и вдига крепости, за да повдигне българското самосъзнание. С това става най-опасен, защото те трябва да има такова самосъзнание“, казва Николай Марков във видеоклипа по адрес на своя съпартиец.

Видеоклиповете на „Величие“ във всички социални платформи изглеждат професионално монтирани и спазват установени стандарти при споделянето онлайн – използват субтитри, музика, стокови видеоклипове за пълнеж и разнообразие. Прави впечатление също, че музиката за повечето видеоклипове се състои от религиозни песнопения – тема, която се прокрадва и в идеите на партията.

Снимка: Getty Images

ТикТок политиката в Европа

Използването на социалните мрежи и онлайн платформи за водене на политическа кампания не е новост, но съществената разлика между каналите на големи партии и малки политически играчи е в изпълнението. Малките партии – както у нас, така и в Европа – могат да си позволят да използват език и визия, които са по-близки до обикновените хора. Докато големи политически организации хвърлят луди пари в социалните мрежи, партии като „Величие“ успяват да постигнат по-голям успех онлайн с почти никакви средства.

С появата на ТикТок достигането до повече хора под формата на кратки видеоклипове стана още по-лесно. Проучване, публикувано от „Дойче веле“ сочи, че крайнодесните политически субекти в Германия като „Алтернатива за Германия“ използват ТикТок като „паралелна вселена“, за да разпространяват екстремизъм и дезинформация.

Лидерът на партията Алис Уидел е един от топ политическите инфлуенсъри в германския ТикТок. В социалната мрежа те се представят като партия, която се грижи за бъдещето на младите хора – нещо, което демократичните партии все още не могат да направят, твърди проучването.