Паркирането върху тротоарите е по-изгодно и по-предпочитано от столичани от използването на новите буферни паркинги. 2,5 лева са инвестирани в паркинг в столичния квартал Лозенец, но съоръжението продължава да е полупразно. Пустият, но лъскав паркинг, изглежда още по-странно на фона на заетите с коли тротоари около съоръжението. Отговорни да има ред по тротоарите са цели две институции - Столичния инспекторат (СИ) и полицията.

„Служителите на Столичния инспекторат са ограничени по отношение на контрола на неправилно паркиралите ППС върху тротоари, тъй като няма правомощията за репатриране на тези автомобили за разлика от отдел „Пътна полиция" към СДВР”, обясни Йонетка Гешева от СИ.

Столичният инспекторат може само да наложи глоба, при това само ако водачът е на място. Санкцията по квитанция е до 10 лева.

Минималният шанс за глоба е по-изгоден за софиянци от ежедневното плащане на паркинг. По-изгодно е да спреш на тротоара и в платените синя и зелена зона. Контролът е само за тези, които спират в обозначените места. Тези, които успяват да се качат на тротоара, спират безплатно и неограничено като време.

„Когато от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) се подготвя дадена улица за платено паркиране, задължително се поставят на тротоарите антипаркинг колчета, които да възпрепятстват качването на тротоарите. За тези случаи, за които вие говорите, вероятно са частни случаи когато се премахва антипаркинг колчето”, заяви инж. Полина Асенова от ЦГМ.

Все повече водачи намират начин да не плащат за синя и зелена зона като паркират на безнаказано на непозволени места. Малко вероятната глоба от 10 лева е значително по-добра алтернатива от 1-2 лв. всеки час.

От дълги години столичния инспекторат и КАТ водят спор кой носи отговорност да санкционира паркирането по тротоарите. По закон тази отговорност е вменена и на двете институции.

Според досегашната практика на полицията, за неправилно паркиране се наказва с репатриране на автомобила. От столичния КАТ вече имат нова политика за справяне с безотговорното паркиране. Признават, че действащата досега санкция - вдигане на автомобила с паяк, е тежко наказание, което обаче достига до единици нарушители, на фона на масовото незачитане на правилата.

„Тази година решихме да променим подхода като решихме да включим и техническите средства. Всички, които са в нарушение и бъдат установени тези нарушения, ние трябва да съставим акт или фиш съобразно нарушението. До момента от 5 януари имаме заснети 1500 шофьори, които в София са паркирали или са спрели неправилно”, обясни шефът на столичния КТ Богдан Милчев.

„Процедурата е - каним водача и ако в едномесечен срок не се яви, ние му съставяме фиша за извършеното нарушение. По този начин за кратко време ще успеем да въздействаме върху голяма част от шофьорите. Надявам се на по-късен етап е да има ефект”, добави той.

Шофьорите в София тепърва ще научават за новата политика за глобяване на нарушители с камери, защото пристигането на честитките отнема време. Затова ако сте паркирали на тротоара пред работното си място и в края на деня с облекчение видите, че колата ви не е вдигната от паяк, не бързайте да се радвате. Ако полицията е снимала нарушението, ще получите глобата си след около месец.

Има и друга изненада. Скоро полицията ще започне да прилага и най-популярния метод са санкция в света - стикер с глоба, която влиза в сила без значение дали водача е на място.

От Столична община правят нов опит да накарат хората да спират в паркингите От 1 февруари буферните паркинги на метрото в София ще могат да се ползват безплатно от хората, които имат карта за всички линии на градския транспорт. Картата струва 80 лева на месец.