Образователното неравенство у нас се е засилило от пандемията и наложеното от нея дистанционно обучение, като децата на родители със средно и висше образование се справят с материала в пъти по-добре от тези, които идват от необразовани семейства. Това показват данните от анализ на МОН.
Какво се случва на изпита по литература за седмокласниците?
- Децата, чиито родители са неграмотни, са постигнали едва 25% от средния резултат за страната.
- Тези от семейства с основно образование постигат около половината от средния брой точки.
- Седмокласниците от семейства на хора със средно образование са и приблизително на средното равнище.
- Децата на висшисти надхвърлят средния резултат с 29%.
По-различна ли е картината при изпита по математика?
- Децата на висшисти са показали резултати с 39 процентни пункта над средните.
- Учениците с неграмотни родители са постигнали само 38% от средното равнище – разликата е повече от 3,5 пъти.
Какъв се справят децата след учене от дистанция?
- Седмокласниците от най-слабо образованите семейства имат с 13,8% по-слаби резултати по български и с 15,6% - по математика в сравнение с децата от същата група, участвали във външното оценяване през 2019 г.
- Децата от образовани семейства имат едва 1,4%-1,5% влошаване в сравнение с постигнатото преди пандемията.
„Всяко пето дете не се справя с материала нито по български език и литература, нито по математика. Това означава риск от отпадане от образователната система“, коментира просветният министър проф. Николай Денков.
Променя ли се положението на матурите?
- Децата на висшисти постигат 118% от средния резултат по БЕЛ.
- Зрелостниците с неграмотни родители са с едва 48% от средния брой точки – почти 2,5 пъти по-зле.
Има ли го факторът „дистанционно обучение“ и при зрелостниците?
- Зрелостниците от необразовани семейства показват с 11,1% по-слаби резултати спрямо 2019 г.
- Постиженията на дванадесетокласниците с родители висшисти намаляват с по-малко от 1% в сравнение с последната година с нормално присъствено обучение.