Националният омбудсман изпрати писмо до председателя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) с настояване да бъде извършена проверка, при която да се установи дали е спазена забраната за злоупотреба с господстващо или монополно положение от страна на "Софийска вода" АД, съобщиха от кабинета на омбудсмана.

Константин Пенчев констатира, че правото на клиентите на дружеството на защита на икономическите им интереси е нарушено по отношение на вмененото на потребителите задължение да заплащат лихви върху прогнозно определени количества потребена вода, без отчет на средство за търговско измерване.

Според общите условия на „Софийска вода” "при неизпълнение в срок на задължението си за заплащане на ползваните услуги, потребителят дължи на ВиК оператора обезщетение в размер на законната лихва".

В писмото си до КЗК омбудсманът е категоричен, че цитираните разпоредби по никакъв начин не кореспондират с тезата, защитавана от дружеството. "Напротив, точно обратното: "изразходваното количество вода" и "ползваните услуги" означават само едно – реално потребено количество вода, отчетено по водомера, не и служебно начислено количество вода при по-дълъг период на отчитане от един месец", пише Константин Пенчев.

Омбудсманът изпрати писмо с настояване за проверка и до изпълнителния директор на Националната агенция по приходите (НАП) по повод на друг проблем, свързан с дейността на "Софийска вода" АД. Експерти на обществения защитник са констатирали, че в касовите бележки, издавани от дружеството на потребителите за платени задължения, липсва информация за количеството използвана вода, за периода, за който е начислено задължението и за номера на фактурата, по която е извършено плащането.