И днес все още не знаем кога първият ни изтребител F-16 ще полети по предназначение. Дотогава българското небе се охранява от самолетите МиГ-29. Следва среща с първия пилот, обучен да управлява изтребителя F-16, и с пилот, който и днес дава бойни дежурства.

През 2020 г. капитан Александър Велинов е един от четиримата български пилоти заминали на обучение в САЩ. И вече е първият, който може да лети с новите F-16.

Снимка: bTV

„Всички пилоти минават на обучение, което е идентично с това на американските си колеги. Започва се със самолет Т-6, който е учебен самолет, след това се минава през Т-38, който вече е реактивен, и накрая завършва с F-16, в нашия случай това е бл. 42“, казва кап. Велинов.

След два месеца теоретична част започват и първите полети.

„Един нормален работен ден обикновено започва в 6 ч. с явяване на работа и вземане на конкретната обстановка за деня в метеорологично отношение, заетост на въздушното пространство и други неща. След това се прави брифинг за полета, който отнема около час и половина и след това отиваме да изпълняваме реалната задача“, разказва той.

Преди да полети с F-16, капитан Велинов е пилотирал МиГ-29.

„Пилотирането на F-16 е до много голяма степен облекчено спрямо МиГ-29 и неговите възможности откъм радари и въоръжение също са значително по-добри. F-16 бл. 70 е напълно нов самолет с ново поколение авионика и радар и това позволява изпълняването на комплексни мисии, които могат да включват работа по въздушни и земни цели едновременно“, добавя капитан Велинов.

Снимка: bTV

Капитан Велинов с нетърпение очаква първия си полет с българския изтребител F-16. Кога ще бъде той обаче към момента не е ясно. А дотогава МиГ-29 охраняват нашето небе.

Снимка: bTV

Информацията с колко бойни единици разполагаме в авиобаза „Граф Игнатиево“ е конфиденциална. Но едно е ясно – към момента присъединената преди повече от 30 години платформата е единствена, а тя е символ на военната авиация в България.  

„Това е гръбнакът на еър полисинга за Република България, с едноместните самолети изпълняваме бойно дежурство по охрана на въздушното пространство на Република България в интегрираната система на НАТО“, коментира майор Георги Филипов, заместник-командир на първа изтребителна авиационна ескадрила МиГ-29.

Снимка: bTV


Охраната на въздушното пространство се изпълнява от двойка изтребители с двама дежурни пилоти. 365 дни, 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата – те са в 15-минутна готовност.

„Това означава, че на 15-а минута от подадения сигнал самолетите са във въздуха и реагират. Сигналът може да бъде различен, като може да е свързан с безопасността на пътнически самолет, който има проблем с навигацията, също така може да бъде някакъв опит за отвличане на пътнически самолет, но и също така бойното дежурство отговаря и при необходимост за действие по военни цели на други държави“, посочва майор Георги Филипов.

Снимка: bTV


И всичко това, докато изтребителите F-16 започнат да дават бойни дежурства.

„Бъдещето зависи от много фактори. И се надяваме изпълнението на полети с този самолет да бъде до края на неговата живучест, тоест до 2020-2030-а година“, казва майорът.

Снимка: bTV

Какво обаче ще се случи с българските пилоти, които са обучени да летят на МиГ-29 след започването на F-16?

„Това предстои да бъде обсъждано, разбира се, то зависи от нашето командване и политическата воля, както и от желанието на тези пилоти, тъй като има и по-млади момчета и може би е уместно те да бъдат прикрепени в периферията на F-16 или може би трета авиационна база да посрещне, защо не след време и друга авиационна платформа изтребител“, добавя майор Филипов.

Снимка: bTV


Майор Филипов носи отговорност в небето повече от десетилетие и признава, че не би променил нищо по пътя си в армията. А на въпровс защо за него МиГ-29 е толкова специален, той отговаря:

„Това е много трудно за обяснение на хората, но когато човек се качи на първия си изтребител има една уникална взаимовръзка и колкото по-дълбока става тя, разбира се, това изисква голяма мотивация и отговорност от страна на пилота. Но със задълбочаването толкова по-трудно можеш да се откъснеш от него. Нещо много дълбоко, което си остава между мен и него“.

И докато едни очакват с нетърпение първото си дежурство, други със страст продължават да изпълняват дълга си. Общото между тях – сигурността на българското небе.

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK