Българката Валентина Цветкова е единствената жена в света пилот на правителствен самолет. За сбъдването на невъзможната й мечта да лети и за живота в облаците тя разказа пред bTV.
Тя не е просто успяла жена. Тя е смела и много силна. Валентина Цветкова вече 15 години кара самолета на властта. Буквално. Синеоката дама управлява правителствения „Фалкон 2000” с лекота. Но пътят и към облаците бил труден.
Срещаме се с Валя на пистата откъдето излита правителственият самолет. След серия премеждия бордът остава забранено за снимки място.
„Това е любимият „Фалкон 2000”. За мен това е най-доброто произведение в авиационната промишленост от класа, от който е този самолет. Не зная какво бих си мислила в момента, в който няма вече да го гледам и да съм в него. Ние сме едно цяло”, споделя Валентина Цветкова.
Нарича самолета истински приятел. Вярва, че да лети с него е нейна мисия. „Откакто съм се опомнила като разумен човек, винаги съм мечтала да летя. При мен не е имало друго желание”, казва тя.
За осъществяването на мечтата си обаче не среща подкрепа от родителите си. „В онези години нямаше как да ме подкрепят. Аз съм от едно кюстендилско село, в моята фамилия няма пилоти. Като ученичка не споделях с никой за моите намерения и желания. Единствено си сглобявах самолети и тайно си мечтаех, че един ден ще полетя. Започнах с парашутизъм, след това започнах в аеро клуба като спортен пилот, защото нямаше друг вариант. В Долна Митрополия не приемаха жени пилоти… Когато баща ми разбра, че имам 37 скока, ми тегли един бой. Аз на сутринта пак потеглих към летището и така. Аз на сутринта пак потеглих към летището, но после той беше човекът, който винаги е заставал зад мен”, спомня си Валентина Цветкова.
Освен близките и обаче тя нямала друг на нейна страна. Никой в социалистическа България не ѝ дал шанс да учи за пилот. Вратите пред нея се затваряли една след друга. Така се стигнало и до там да пише писмо на тогавашния министър на отбраната Добри Джуров.
„Не само на добри Джуров, но и на тогавашния началник на Военновъздушното училище, по-късно се срещах с неговата съпруга Елена Джурова и кой ли не. И винаги казваха не, и не, и не. Просто бяха взели решение да няма жени в гражданска авиация”, казва първата жена-пилот на правителствен самолет.
Докато нямало как, Валентина намирала начин. Дори завършила медицина. Станала акушер-гениколог, но и не спирала да мечтае за небето. Учила спортна авиация и дочакала конкурса, който ѝ отворил пътя към гражданската. И така преди 25 години Валентина Цветкова превръща мечтата си в ежедневие.
„Това съм аз. Тогава съм най-много жива. Когато съм на земята, има прекалено много проблеми, с които трябва да се занимавам. Трябва да ги решавам. Това е роля като на филмов герой, която аз изпълнява. Като седна в самолета, се чувствам себе си. Това е моят живот. Това е голяма любов - много е силно да си влюбен в професията си до такава степен, че да плачеш. Както казва мъжът ми - ти си един много щастлив човек, защото работиш любимата си работа и изпитваш истинско щастие от това”, споделя още Валентина Цветкова.
Първият и пътник на борда на Фалкона бил Иван Костов. А първият в държавата, който най-силно я впечатлил, бил Симеон Сакскобурготски. „Той е невероятно подготвен, с невероятна авиационна култура. Когато за първи път дойде в кабината, с един поглед разбра на каква височина, с каква скорост се движим. Не е имало случай, при който той да напуска самолета и да не ни благодари”, впечатлена е Валентина.
„Най-щастливият ми момент беше, когато преди 7 години кацнахме в Пловдив, видях, че ме е търсила докторката от една частна клиника и тя каза Валя, бременна си, спираш да летиш.Това е най-щастливия ми момент. Този момент аз не мога да го забравя никога, защото ме накара да се почувствам абсолютно завършена като жена. Всички казваха жена-пилот, супер, върха. Но на мен нещо ми липсваше. И благодаря на Господ. Станах майка на близнаци, които вече са на 6 години. Дечицата ми са пракрасни и няма по-ценно от това да кажат Мамо, лек път ти желаем. Господ да ти помага...”, казва пилотът.
„Аз съм страшно дисциплиниран човек и се опитвам непрекъснато да я налагам тази дисциплина. Някой път дъщеря ми като казвам, сега в момента трябва да стане, тя застава, козирува и казва „Yes, Captain!” (Да, капитане! – бел. ред.)”, смее се Валентина Цветкова.
Преди да се качи на „Фалкон 2000”, работила три години за частна авиокомпания в Сингапур. Там се научила да се радва на живота и с малкото, което има. „Нашия живот в момента е резултат от мислите и действията ни, които са започнали в някакво минало. Каквото мислим сега, това ще ни се случи след време. Зависи колко са ни силни мислите. Когато аз исках да стана пилот в социалистическа България и когато мечтаех за това, ако бях казала на някой трезвомислещ човек, щяха да се подиграят с мен. Но аз станах. Без връзки, благодарение на моята сила, воля и труд”, обяснява тя.
„Ако си комерсиално настроен няма как да останеш в тази служба, защото ние сме 24 часа в денонощието на разположение. Трябва да обичаш страшно много работата. Да усещаш една гордост, че ти служиш на държавата. Но ако си настроен комерсиално и мислиш само какви цифри ще видиш в края на месеца в картата си, няма как да останеш. При нас нещата са много, много различни”, обяснява Валентина Цветкова.
В края на миналия месец Фалконът даде дефект и премиерът Бойко Борисов кръжа час над София, без да успее да стигне до Брюксел. Заради това Министерството на транспорта предложи да продаде 130-местния голям „Еърбъс” и да купи друг, по-малък.
По този повод пилот Валентина Цветкова пожела да се обърне към властта. „Преди две седмици аз бях на тренажор в Париж, когато стана това кацане с „Фалкон 2000”, аз чух какво ли не. Беше ми много тежко, много болно и си казах „Ами като ще го затварят, да го затварят този отряд…” А в същия момент мога да кажа, че съществуването на такъв отряд е престиж за държавата .Не е все едно дали президентът, премиерът или държавна делегация ще слезе от пътническия самолет и ще се слее със всички пътници . Няма нищо лошо в това, но има един момент на престиж. Този отряд не е направен за ден и два. Аз знам какво е отношението, когато дръпнат червен килим и по него слязат премиерът или президентът. Така че господа, всички вас, от които зависи, не разрушавайте нещо, което е правено години наред и защото и ние сме доказали, че трябва да съществува. А и от това зависи престижа на държавата”, призовава единствената жена-пилот на правителствен самолет.
„В момента, в който ми кажат, че има полет и аз съм писана за него, започва вътрешната ми емоция. Това е нещо, което ще бъде докрая, докато мога. Докато съм здрава и ми разрешават и го има Фалкона. Дай боже да го има. Трябва да сте на мое място, да влезете в кожата, в сетивата ми, за да го преживеете, това е нещо, което нито се преразказва, нито се казва, нито може да се пресъздаде. То е вътре в мен. Много повече от любов, много повече”, споделя накрая Валентина Цветкова.