Провокирани от историята на 12-годишния Божидар, който bTV показа в новините, родителите на така наречените "домашни ученици" поискаха да бъдат легализирани форми на образование, различни от държавния стандарт. Припомняме, че момчето, което никога не е ходило на училище, спечели националния конкурс по информатика, а след като министерството разбра, че той не е влизал в час, му забрани да се явява на конкурси.

Липсата на доверие в държавния образователен стандарт в България е причината над 100 семейства у нас да не пускат децата си на училище.

18-годишният Георги Порумбачанов от Силистра е най-големият ученик в България, продукт на домашното образование. Преди повече от 10 години родителите му взели трудното решение.

„Решихме, че можем да дадем много по-широк кръгозор на нашите деца. Да се съобразим с индивидуални интереси, защото държавното образование, ето го основния мотив, прилича на прокрустово легло. Ако някое от децата е по-високо, те го рязват, за да пасне в калъпа на системата, ако е прекалено къс - го разтягат, за да пасне на шаблона”, обяснява Петър, баща ан Георги.

Част от родителите, избрали домашната форма на образование, биха изпращали децата на училище, ако у нас се допускат различни от държавния образователен стандарт учебни заведения.

„Образователната система изостава от света, в който живеем. Децата го виждат и им става безинтересно. В училищата изобилстват случаите на насилие, неуважение”, допълва Петър.

18-годишния Георги вече е кандидат-студент и ще продължи образованието си в чужбина. Кандидатства история в Оксфорд, а липсата на българска държавна диплома не е пречка за това.

„Особено английските университети от край време са автономни университети и сами решават кой да приемат и как, така че само ми трябва да попълня езиковия тест. За България аз мислех в Търново, защото тати е учил там, но към момента не мога да вляза в български университет. Така излиза – в Търново и Шумен не може, а в Оксфорд може, колкото и да е смешно”, казва младежът.

Сега действащите разпоредби не допускат училища по доказани световни стандарти, ако начинът им на преподаване не отговаря на програмите на просветното министерство. На фона на това системата произвежда 44% функционално неграмотни.