Дебатът „за” и „против” субсидирането на частните училища измества фокуса от най-съществения въпрос в новия Закон за училищното образование – промяната на начина, по който учат децата. Мнението е на родители, които се борят за промяна на българското образование.
Деница Илчева е майка на 5-годишно дете, което учи в родителски кооператив. Частна детска градина с идеална цел, без печалба, организирана от родителите. Деница е сред тези, които очакват промяна в законите да легализира алтернативните форми на образование. Участва в проект за създаване на демократично училище в България.
„Новата самостоятелна форма реално дава възможност на родителските кооперативи да продължат да съществуват и след като детето влезе в предучилищна възраст. Самостоятелната форма е нещо, което не касае само домашното образование. Реално тя дава едно право, което родителите имат по конституция - да избират начина, по който да си обучават децата”, обяснява тя.
Според новия закон тези ученици ще могат да получат диплома като връстниците си. Всяка година знанията им ще бъдат проверявани.
Против самостоятелната форма на обучение е Янка Такева от синдиката на българските учители.
„Първо монополът на държавния стандарт урежда знанието, компетенциите и знанията, които децата трябва да усвоят. Базисното образование не може да бъде разпарчетосано, така че всеки да си прави с това базисно образование, каквото иска. А що се отнася до учебните планове – всяко едно учебно заведение с новия закон за училищното образование дава възможност да вкарва иновативни моменти в учебните програми”, коментира тя.
Според миналия на първо четене нов закон иновативните училища могат да бъдат само общински. Някои родители се съмняват, че държавата и общините са най-добрата среда за иновации.