България вече е похарчила 10 млн. евро за проучване, проектиране и реклама на железопътната линия от Видин до Медковец, която няма да се строи. Наскоро проектът за жп линия до Видин и Дунав мост отпадна от приоритетите на държавата за еврофинансиране. Парите, предвидени за линията до втория моста на Дунав се пренасочват за проекти в района на София.
Финансирането на линията е част от стратегия на Европейския Съюз за свързване на страните членки със скорстни жп трасета. Два от планираните европейски коридора минават през България - от Турция до Сръбска граница и от Гърция до Румъния, през Видин. На България се полагат около 300 млн. евро за трасетата до 2020 г. Първоначалните планове да се строи нова отсечка до Дунав мост 2 отпаднаха в последния момент, въпреки че са приоритетни за ЕС.
Мария Чакърова, директор на „Стратегическо развитие" - НКЖИ, коментира, че в момента се подготвя кандидатстване за проект от Волуяк до София, който е продължение на проекта, който спечелихме предишната покана, от София до Волуяк. Освен това от ведомството ще кандидатстват за финансиране на участъка от Елин Пелин до Ихтиман.
Експерти поясняват, че това означава, че парите, които се полагат за жп транспорт по програма „Свързна Европа", ще се пренасочват към района на София. Коридорът София - Дунав мост 2 - Будапеща е приоритетен за Европейския съюз, но България решава друго.
"Всички тези новини в последно време идват и покрай купуването на пристанището в Пирея от Китай. Тоест досега се говореше, че само през Турция ще се движдат китайски стоки. Този коридор ГЪрция - България - Румъния няма да се изпозлва, въпреки че всички прогнози сочат, че той ще бъде по-перспективен от този през Турция", коментира Веселин Кирев от Гражданска инициатива за обществен релсов транспорт.
От 2007 г. насам България е усвоила полагащите ѝ се евро пари по програма "Транспорт" за четири магистрали и три скоростни железопътни отсечки. Всички големи транспортни инвестиции са в южната половина на страната. С отказването от проекта за жп линията до Дунав мост 2 за пореден път транспортна линия по програма „Свързана Европа" в северно направление.
"Железницата е социален транспорт, но не може да решава социалните проблеми на регионалното развитие, тъй като няма достатъчно ресурс да направим всичко това", каза Чакърова. Според нея, ако няма товари от север, дори и да се построи подобно съоръжение, то няма да се използва.
По думите на Веселин Кирев от Гражданска инициатива за обществен релсов транспорт не се извършва товарно движение от Дунав мост през Дунав мост 2, защото има проблем с габаритите на тунелите при Димово. Там, откъдето минава сегашната жп линия те са с много малък размер. Малките размери са причината контейнерни влакове да не могат да преминат оттам, допълни той. "Проектът Видин -Медковец предвижда да се избегнат тези тунели. Тази пречка ще бъде премахната и вече ще могат да се движат товарни влакове", разказва Кирев.
Мнозина се питат и защо вече са похарчени 10 млн. евро за проучване, проектиране и реклама на проект, който няма да се извърши.
От Националната компания за железопътна инфраструктура се обосновават с това, че трябва да се инвестира там, където има повече пътници и товари.
"Картата на железопътния транспорт умишлено е начертана с линии, които показват къде какъв е трафикът", каза Чакърова. По думите ѝ агенцията зачита европейските приоритети равнопоставено, но след това прилагат националните интереси на страна. Според тях трябва да развиваме направлението сръбска-турска граница, допълва тя. По данни на агенцията основният трафик и приходи са свързани с това направление.
По този начин излиза, че липсата на инфрастуктура в Северна България не помага за икономическо развитие. В същото време липсата на развитие, според държавата, прави строежа на инфрастуктура в по-бедната половина на страната ненужно.