Повече българска музика в националния ефир - с такъв призив се обърнаха към държавните институции творци, изпълнители и политици. Идеята е да има задължителни квоти за български песни.
Дискусията за българската музика не е от вчера. Аргументите на страните са различни - някои настояват да има квоти, други - да има свобода на избора, а трети казват, че най важно е качеството на музиката.
Преди дни от партия „Глас Народен” пращат писмо до институциите, в което настояват 45% от всички песни в ефира на обществените медии да са български. Аргументите - подкрепа за българския език и за самите музиканти. „Смятаме ,че това са медии от хората за хората и се издържат от нашите данъци”, казва рап изпълнителят Петър Петков, който е част от „Глас народен".
За да привлекат и частните медии, музикантите ще настояват за въвеждане на стимули при по-голямо българско съдържание в програмата.
Идеята предвижда още излъчване не само на утвърдени имена, но и на изгряващи звезди, които да имат шанс. За някои идеята е неизпълнима. „Може би имаме 5-10% българска музика на час. При въвеждането на ограничения просто рискуваш да си съсипеш изключително трудно изградената музикална прогама”, твърди радиоводещият Тони Георгиев.
Част от бранша твърди, че идеята има бъдеще у нас, а българските изпълнители са все по-харесвани и популярни. „Досега тенденцията е около 20% от приходите на „Музикаутор” да са за български изъпрнители, но тази година има ръст от 3-4%”, обясни изпълнителният директор на компанията Иван Димитров.
Предложението срещна подкрепа и от министъра на културата. „Сигурно имат право, но това значи промяна на Закона за авторското право и това трябва да се помисли. Аз съм също да има българска музика”, коментира Вежди Рашидов.
Миналата година у нас от отчисления за авторски права са събрани 5 млн. лв. Само 927 000 от тях обаче са били за български изпълнители.
Повечето от водещите и експертите в бранша казват, че едни от най-добрите български изпълнители така и не стигат до ефир. Някои - защото не искат, а дуги - защото не могат. Техният призив е за повече конкуренция в ефира.