Глобалната криза с все по-голямо отражение върху туристическата индустрия. Само за месец-два руски туроператора фалираха, което доведе до несъстоятелност и на българския партньор на една от фирмите. Почивката на чуждите туристи обаче не беше провалена, защото наши туроператори поеха плащанията.
Какво следва при такъв фалит
Всъщност всички туристи, които уреждат почивките си чрез фирма имат застраховка, която е включена в пакета. Ако фалира туроператорът обаче, туристът трябва да си плати повторно и когато се върне в родината си, ще му бъдат възстановени парите. Така е в цял свят.
Специалисти в бранша коментират, че ако парите за почивката на туристите се превеждат предварително, няма да има проблеми. Това обаче, оказва се, е невъзможно, защото хората могат да плащат разсрочено или да преведат сумата в последния момент. Така туристът идва в хотела с ваучер, който удостоверява, че е платил на туроператора, а хотелиерът получава парите по-късно. В този период фирмата може да фалира и почивката е за сметка на туриста, а понякога на хотелиера.
След фалита на „Алма тур" миналото лято, хотелиерите на юг искат повече гаранции от туроператорите, особено от тези, които работят с руския пазар. Сагата с руската фирма е послужила като обеца на ухото за собственика на хотел - ужилен с над 100 000 лева от неплатената почивка на 200 туристи.
„Взехме мерки, като поискахме авансово плащане от нашите партньори. Плащат - настаняваме. В пространството витаят имена на фирми, които евентуално следва да обявят фалити и с всички тези фирми работим по този начин”, казва Райна Инджова - мениджър на хотел в Слънчев бряг.
По същия начин се процедира и с туроператорите, които закъсняват с плащанията.
След фалитите на руски туроператори тази година родни фирми поеха престоя на туристите, за да се избегне сценария с „Алма тур”. Едва след категоричната позиция на българската държава, че руснаците трябва да си платят престоя, тамошните фирми са започнали изплащането на дължимите суми.
След фалитите български хотелиери приеха руските туристи на много по-ниски цени.
Друг вариант, който се обсъжда, е хотелиерите да застраховат бизнеса си срещу некоректни туроператори. Част от бранша иска и защита съc закон. Българските туроператори пък предлагат да се въведе застраховка „Финансов риск" срещу фалит на фирми. Кога и как ще се случи това, предстои да разберем.