По-слаби са резултатите от изпитите на учениците, завършили IV и VII, тази година спрямо предходни. Обобщените данни бяха представени днес в просветното министерство.
Фрапиращ брой са двойките на изпитите след VII клас.
По първия модул на изпита по български език за седми клас слабите оценки са 9481, а по първия модул този по математика двойките са 17 983, съобщи зам.-министърът на образованието Диян Стаматов.
Той уточни, че и от двата модула двойките по математика са 3881, а слабите оценки и от двата модула по български език и литература са 759.
На изпита се оценяват отделно двата модула, като вторият модул по български език е преразказ, а по математика – по-трудни задачи. Учениците предават и двата модула, като вторият не е задължителен, възможно е ученик да има двойка на първия модул, но да е продължил да работи, и то без проблем, по част от задачите на втория модул, уточни Стаматов.
С участието си и на втория модул седмокласниците се състезават за класирането в т. нар. елитни гимназии.
"Оценяването на изпитните работи е по скала и тези двойки от първия модул като количество не са крайните двойки", обясни зам.-министърът. Той каза, че максималният брой точки и от двата изпита е 100, като на двата модула по БЕЛ само 1 ученик има 100 точки, а 37 ученици имат 100 точки от двата модула по математика.
В един от седмите класове на столичното 125 СОУ, двойки няма. Оценките от матурата по български език и литература са между добър и отличен. Най-високият резултат е на Аделина, която ще кандидатства в езикова гимназия.
„Много от децата в VII клас намират ученето за нещо маловажно и го забравят, което е много тъжно", смята тя.
Средният резултат постигнат от учениците, явили се и на двата модула на матурата по български и литература, е добър. Най-много грешки са допуснати при разпознаването на видове сложно изречение по състав.
Често срещани са и грешките с пунктуацията.
По математика резултатите са по-стряскащи. Всеки трети явил се на първия, по-лесен модул е с двойка, а от явилите се на двата модула - всеки осми.
За отличника Христо причината е проста: "Сигурно е и голям мързел, не ги интересуват изобщо тези матури".
Предстои училищата да изработят програми за преодоляване на пропуските по учебните предмети.
На изпита след IV клас учениците тази година имат по-лоши резултати по български език, по математика и по „Човек и природа”.
Оценката от матурата за четвърти клас се използва само за статистика и по нея се мерят резултатите на отделните учители и училища. Те не са определящи за крайните оценки на децата.
От просветното министерство обявиха, че ще променят критериите за оценяване на малките матури след четвърти и седми клас.
Всеки ученик може да провери оценките си с ЕГН и с входящия си номер на сайта на МОН.