Пациентите ще имат възможност да подават сигнали и оплаквания чрез електронна здравна платформа. Сигналите ще бъдат предадени за проверка, включително на прокуратурата, ако се налага.
Платформата се казва "Здравен отзив" и ще заработи до дни. Чрез нея всеки пациентите ще може в свободен текст да опише проблема, с който се е сблъскал в здравеопазването.
Национална пациентска организация, която е автор на проекта, ще разпределя жалбите до съответната институция. А пациентът ще получава код, с който по всяко време ще следи докъде е стигнала проверката.
Статистиката показва, че у нас пациентите се оплакват най-често от грубо отношение, липса на информация, доплащане за лечение в болниците и съмнения за лекарски грешки.
От новата платформа пациентите ще получават консултация, ще могат да подават и сигнали, включително като изпращат документи, доказващи злоупотреби. Оплакванията ще се разпределят към институциите, а резултатите от проверките ще се оповестяват публично на платформата.
„Ще се опитаме непроверени информации да не се появяват в публичното пространство, защото вероятно ще има и недоброжелатели, които ще искат да наклеветят свои колеги и или конкуренти лечебни заведения", казва Станимир Хасърджиев от Националната пациентска организация.
Имената и личните данни на пациентите няма да са публични. На платформата ще има и въпросници за удовлетвореността на хората от здравната система. Ако се засекат системни оплаквания от конкретна болница, ще се сигнализира касата, която пък ще може да прецени дали да прекрати договора си с лечебното заведение.
Платформата е изработена изцяло с дарения. Ще има и мобилно приложение.