Инкриминиране на физическите и словесни посегателства срещу учителите – за такава законова промяна ще настоява просветният министър Тодор Танев, който днес анонсира на брифинг пакет от реформи в образователната система.
И в момента Наказателният кодекс предвижда лишаване от свобода в случаите, когато е причинена телесна повреда на учител или възпитател при изпълнение на служебните му задължения.
Министър Танев вече е водил разговори за криминилизиране и на психическия тормоз - с МВР и Министерство на правосъдието, като се обсъждат наказания и за ученици.
Според данни на синдиката на българските учители 45% от преподавателите са били жертва на психическо насилие от страна на родители и ученици.
„Само преди 4 години във Велико Търново, колегите от Велико Търново знаят много добре ... една учителка беше стигнала до там, че да посегне на живота си”, посочи Янка Такева.
Директори се чувстват като заложници на учениците заради делегираните бюджети. Няма как да изключат дете, защото ще бъдат намалени парите.
По думите на Танев, насилието и неуважението в училище са сред основните проблеми, а за дрогата се говори все по-малко. Затова МОН ще работи заедно с МВР за преодоляването на тези проблеми.
Министърът посочи, че втората стъпка по пътя към реформирането на българското образование е засилването на социалната корпоративна отговорност. За целта МОН ще учреди награда на името на братята Евлоги и Христо Георгиеви, която ще се присъжда за меценатство в областта на образованието и науката.
Друга мярка, която предлага екипът на образователния министър, е разработването на план за въвеждане на информационните технологии в училище.
Министерството ще предложи и промени в двустепенната система на образованието, защото според Танев тя не работи добре.
"На лице е вакуум на връзката между образование и производство, както и между образование и наука", посочи министърът на образованието. За преодоляване на проблема от МОН предлагат въвеждане на 4-степенна образователна система.
"Първата степен ще бъде предучилищното и училищното образование, а втората – колежанското. То ще предлага професионално образование и майсторска диплома. Ако ученикът пожелае да учи още една година, той ще получи и колежанско образование. Дипломата ще дава възможности и за кандидатстване във висши учебни заведения. Колежите ще бъдат нови звена, но с обвързаност с местните професионални гимназии", поясни Танев.
Третата степен ще бъде висшето образование, но промени ще има и в неговата структура. Освен факултетите, вече и департаментите ще бъдат основни университетски звена.
Последната стълба ще бъдат Центровете за върхови постижения. Те ще съчетават в себе си изследователска и производствена дейност.
Тодор Танев обяви още, че майчиният език ще бъде задължително избираема дисциплина. Предметът нито ще отпадне, нито ще бъде задължителен.