Без да декларираш съгласие за обработка на лични данни, не можеш да се разделиш с мобилен оператор, пише в ситния текст на договорите.
Кристина Топалова решава да прекрати отношенията си с една от компаниите за мобилни услуги и подава предизвестие. Голяма част от бланката обаче представлява декларация, че Кристина дава съгласието си фирмата да ползва личната ѝ информация и дори да я дава на трети лица.
Дори и да иска, Кристина не може да подаде предизвестието, без да подпише декларацията. „Те са много любезни, когато искат да ти продадат нещо и също толкова разсеяни, когато имаш въпроси към тях и искаш да се откажеш. Тогава се отговаря само с едно изречение - това е политика на фирмата”, казва тя.
Потребителски асоциации определят като необяснимо желанието на мобилната компания да разполага с такъв вид информация.
„Вероятно юристите на компанията са се престарали и то по такъв начин, че това да дразни потребителите”, коментира Богомил Николов от асоциация „Активни потребители”.
От мобилния оператор отказаха да застанат пред камерата на bTV, но изпратиха писмено становище по случая.
То гласи, че компанията обработва личните данни на своите абонати в пълно съответствие с изискванията на Закона за защита на личните данни и че единствената цел, с която обработва лични данни на свои абонати след прекратяване на договорните отношения с оператора, е свързана с хипотезата за събиране на неплатени задължения.
Според Комисията за защита на личните данни обаче лични данни могат да се обработват само докато трае предизвестието.
„Ако тези данни се обработват след приключване, то биха се обработвали незаконосъобразно, за което се носи и административна отговорност”, подчерта Катя Станимирова от Комисията за защита на личните данни.
Дори и да има съгласие на клиента операторите са длъжни да обработват персоналната информация само в рамките на позволеното.